مجالس را با بیان احکام و معارف الهی زینت دهید

حضرت آیت الله یثربی مدظله در ابتدای درس خارج فقه، با اشاره به تاریخچه و ضرورت عزاداری برای حضرت سیدالشهدا علیه السلام، این رکن مهم را برای احیای دین و معارف الهی ضروری برشمردند.

این جلسه که در روز چهارشنبه، ۴ مهرماه ۱۳۹۷ مطابق با ۱۶ محرم الحرام ۱۴۴۰ برگزار شد، استاد برجسته دروس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کردند: باقی ماندن اصول و معارف اهل بیت علیهم السلام، به برکت حرکت حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام و خون مقدس ایشان است.

استاد معظم ابراز داشتند: اصل عزاداری برای حضرت ابا عبدالله علیه‌السلام موضوعیت دارد گرچه از آثار این مجالس، آشنا شدن مردم با احکام و معارف الهی نیز هست.

معظم له با استناد به منابع روایی و تاریخی اظهار داشتند: مجالس عزاداری، از همان روزهای آغازین بعد از واقعه‌ی عاشورا تشکیل شد. حضرت زینب کبری علیهاالسلام پس از رسیدن به مدینه نیز در منزل خود و منازل دیگر مصیبت زدگان واقعه‌ی عاشورا، به عزاداری می‌پرداختند. حضرات معصومین علیهم السلام نیز با وجود خفقان دوران بنی‌امیه و بنی‌عباس، اهتمام ویژه‌ای برای برپایی مجالس عزا داشتند.

آیت الله یثربی ادامه دادند: حضرت امام باقر علیه‌السلام کمیت را فرامی‌خواندند تا اشعارش در مصیبت جدشان را بخواند و خاندان ایشان نیز در مجلس حاضر می‌شدند و کمیت نوحه‌سرایی می‌کرد. حضرت امام رضا علیه‌السلام نیز شیعیان را به برگزاری مجالس عزای حسینی ترغیب و تهییج می‌کردند. در زیارت جوادیه، خطاب به حضرت امام رضا علیه‌السلام آمده است:

«السلام علی الإمام الرئوف الذی هیّج أحزان یوم الطفوف»

ایشان در پایان خطاب به طلاب و روحانیت عنوان داشتند: طلاب و روحانیونی که در این ایام اقامه‌ی عزا کردید، خدا را بر این نعمت شاکر باشید و مجالس را با بیان احکام و معارف الهی، زینت دهید و وقت مردم را با بیان سخنان بیهوده و خواب و رویا تلف نکنید.