پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله یثربی دامت برکاته
سوالات اعتقادي
عنوان: استفتاء درمورد زمان اقامه مراسم عزا
سوال: باسلام.سوال بنده درخصوص برگزاری دو مراسم است:1-بعد ازشهادت امام رضا ع اگر مجلسی به مناسبت شهادت حضرت محسن ع بگیریم آیا این موضوع مورد رضایت الهی خواهد بود.چون عده ای میگویند بعد از دوماه عزاداری این مجلس که آنچنان سابقه ای هم ندارد موجب زدگی مردم از عزاداری میگردد وصحیح نیست نظرحضرتعالی چیست ؟برگزاری یا عدم برگزاری؟2-مراسم عید الزهرا.آیا حدیث رفع قلم صحیح بوده وفضیلتی دارد این روز یا نه؟
پاسخ: بسمه تعالی سلام علیکم 1. اقامه مجالس عزای اهلبیت علیهم السلام مقیّد به زمان خاصی نیست؛ به خصوص در ایام مذکور که حزن و ماتم آل محمد علیهم السلام تشدید می شود. 2. فضائل روز مذکور را مرحوم محدث قمی در اعمال روز نهم ربیع الاول ذکر فرموده است، مراجعه فرمایید.
عنوان: استفتاء درمورد تدوین قرآن
سوال: سلام. شخصی درباره جمع قرآن در زمان رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم گفت:«پیامبر عمداً قرآن را جمع نکردند تا مردم به سمت امیرالمؤمنین علیه السلام بروند».آیا چنین صحبتی صحیح است که پیامبر عمداً قرآن را جمع نکردند؟ اگر صحیح نیست حکم چنین شخصی که چنین حرفی می زند چیست؟
پاسخ: بسمه تعالی سلام علیکم اقوال در جمع آوری قرآن مختلف است؛ اما قول صحیح آن است که قرآن در عصر رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم و به وسیله حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام جمع آوری و به ترتیبی که الان موجود است تنظیم گردیده است
عنوان: استفتاء در مورد اهداف قیام عاشورا
سوال:

سلام عليکم با اين که حضرت امام حسين علم به شهادت داشتند و مدام مي فرمودند که عليه يزيد قيام کرده ام چرا در جاي دیگر فرمودند: مرا رها کنيد تا به ايران بروم يا به روم و... (با اين مضمون)؟

پاسخ:

بسمه تعالی

سلام علیکم

در کلمات نورانی حضرت سیدالشهدا علیه السلام موارد متعددی به عنوان علت حرکت ایشان از مدینه به مکه از مکه به کوفه بیان گردیده است، مانند عدم بیعت با یزید و حرف جان خود، پاسخ به دعوت اهالی و بزرگان کوفه، عمل به فرمان الهی، اصلاح امت پیامبر و امر به معروف و نهی از منکر، و هیچ بیانی مبنی بر هدف قرار دادن جنگ در سخنان امام علیه السلام وجود ندارد. بنابراین تلاش برای تحقق هدف بدون جنگ و خونریزی، منافاتی با علم ایشان به وقوع جنگ و شهادت ندارد. والسلام

عنوان: استفتاء در مورد توبه گناهان قبل
سوال:

سلام جبران گناهان جنسي استمناع و لواط وزنا که قبلا انجام شده وبعد ها ترک شده وتوبه کردم پاک مي شود يا براي جبران هاي کار ديگري کرد؟

پاسخ:

بسمه تعالی

سلام علیکم

وعده الهی در صورت توبه حقیقی نمودن آمرزش همه گناهان است

عنوان: استفتاء درمورد شخصیت سیده نفیسه خاتون
سوال: سلام. در مورد شخصیت حضرت سیده نفسیه خاتون - سلام الله علیها - نواده ی امام مجتبی - اراواحنا فداه - مطالبی به عنوان تشکیک مطرح می شود به استناد پدر ایشان (حسن ابن زید) که جناب کلینی (اعلی الله مقامه ) در کافی شریف ذکر فرموده که حسن ابن زید از طرف منصور عباسی (علیه العنه) دستور یافته که خانه ی مولانا امام الصادق (علیه السلام) را آتش بزند و این کار را هم انجام داده است. و دوستان - بعضا از روی تعصب ولایی - می گویند که توسل به این بانو (علیها السلام) به خاطر این کار پدرش اصولا باطل است. مطالبی جهت رفع تشکیک و همچنین مقام این علیا مخدره (علیها السلام) را برای دوستداران آل الله-علیهم السلام- شرح مختصری دهید که محبین - خاصه جوانان- روشن شوند.
پاسخ: بسمه تعالی سلام علیکم در مورد آنچه آوردید دو نکته وجود دارد: اولاً: طبق بعضی از نقل ها حسن بن زید که پدر بانوی مذکور است بعد از شهادت امام صادق علیه السلام حکومت مدینه بر عهده او گذاشته شده است؛ به همین جهت انطباق آنچه در کافی آمده با پدر جناب نفیسه خاتون معلوم نیست. ثانیاً: در صورت انطباق نیز هیچ مانعی برای تکریم و تجلیل و توسل به بانوی مورد سوال نخواهد بود؛ چرا که بسیاری از فرزندان به لحاظ رتبه معنوی بالاتر و والاتر از والدین خود بوده اند و خطای پدر موجب منقصتی برای مقام فرزند نمی شود؛ خصوصاً که این فرزندان از سلسله جلیله سادات هستند. والسلام
عنوان: استفتاء در مورد تبعیض نژادی در خمس
سوال:

با سلام.چه توجيهي براي تبعيض نژادي در فقه شيعه وجود دارد؟ چرا نصف خمس که مبلغ هنگفتي هست اختصاص به سادات دارد و زکوة که بسيار ناچيزتر است به ديگر فقيران، در حالي که سادات در اقليت هستند؟ مگر قرار نبود کرامت و فضيلت به تقوي باشد و نه به نژاد؟

پاسخ:

بسمه تعالی

سلام علیکم

ابتدا لازم است تعریف تبعیض نژادی دانسته شود. تبعیض نژادی یعنی قومی با کاستن از امتیازات دیگران، آن را مخصوص به خود دانسته و علیه آنها به کار ببرد

طبق این تعریف، خمس را نمی توان مصداق تبعیض نژادی دانست. از سوی دیگر، درآمدهایی در جامعه وجود دارد که بر اساس حکم شرع میان صنوف مختلف تقسیم بندی شده است و بر اساس آن زکات بر سادات حرام است و بین صنوف معینی توزیع می شود. خمس نیز به دو بخش تقسیم می شود که فقط یک بخش آن مختص به سادات مستحق است و بخش دیگر را می توان در صورت احتیاج بین دیگران توزیع نمود

عنوان: استفتاء در مورد باورهای اخباریون
سوال:

با سلام. بر اساس تحقیقات به عمل آمده عده ای از اخباریون چنین اعتقاداتی دارند

-معتقدند که مجتهدان می گویند: مجتهد مطلق با داشتن ملکه اجتهاد می تواند به همه احکام عالم شود، ولی محدثان می گویند: فقط معصوم علیه السلام است که به همه احکام عالم است. آیا فقها و مجتهدان بر این اعتقاد هستند؟
-معتقدند که اهل اجتهاد برای رسیدن به درجه اجتهاد علوم مختلفی را لازم می دانند که مهمترین آنها علم اصول فقه است و مجتهدان به اصول و قواعدی که از عامه گرفته شده است و از غیر اهل عصمت علیهم السلام رسیده است رجوع و عمل می کنند. آیا حقیقتاً فقها و مجتهدان به غیر احادیث و اخبار اهل بیت علیهم السلام و به اصول و قواعد مخالفان ائمه هدی علیهم السلام مراجعه و عمل می کنند؟
-اعتقاد دارند که اهل اجتهاد شخص مجتهد را در فتوای خود مصاب و مأجور می دانند اگرچه در فتوای خود خطا کرده باشد؛ ولی اهل اخبار مجتهد را اگرچه در فتوایش خطا نکرده باشد اگر از غیر طریق اخبار صحیح فتوا داده باشد خطاکار و گنهکار می دانند. آیا فقها و مجتهدان به احادیث و اخبار غیر صحیح و روایات ضعاف متمسک می شوند و مجتهد را در هر فتوایی که از او و با هر مبنایی که از او صادر گردد، مصاب و مأجور می دانند؟
-معتقدند که اصولیان اجماع علماء شیعه را حجت می دانند و می گویند یقیناً قول معصوم علیه السلام در میان اقوال ایشان داخل می شود؛ ولی اخباریان اجماع را حجت نمی دانند و چنین اتفاق را ممکن نمی دانند، و دخول قول معصوم علیه السلام در میان اقوال اهل اجماع را از حدسیات مجتهدین می دانند که موجب علم و یقین نمی شود. آیا فقها و مجتهدان اجماع کاشف از رأی معصوم علیه السلام را حجت نمی دانند؟
-معتقدند که علم اصول فقه (قواعد اصول فقه) از ائمه علیهم السلام گرفته نشده است، بلکه اکثر اصول فقه از اهل سنت و بافته های اصولیان گرفته شده است. آیا فقها و مجتهدان عالیقدر شیعه قواعد اصول فقه را از اهل بیت علیهم السلام اخذ کرده اند؟ و یا از رؤسای عامه همانند ابوحنیفه و شافعی و مالک و ابن حنبل و امثال قاضی عبدالجبار معتزلی و ابوالحسن بصری معتزلی و بیضاوی شافعی و ابوحامد غزالی و فخرالدین رازی و ابوالحسن آمدی و عبدالملک جوینی گرفته و معتقد شده اند؟
-اعتقاد دارند به اینکه قاعده تسامح در ادله سنن از بافته های مجتهدان و اصولیان است و نه مستند به فرمایش اهل بیت علیهم السلام و می گویند اصولیان در احکام پنجگانه که حلال و حرام و مستحب و مکروه و مباح است فقط در حلال و حرام علم را معتبر می دانند و به حدیث صحیح عمل می کنندو در مستحب و مکروه قائل به تسامح در ادله سنن هستند ولی اخباریان در همه احکام عقیده دارند که باید از راه علم و یقین و آیه محکم و حدیث صحیح باشد. آیا فقها و مجتهدان گرانقدر ما معتقد و قائل به این هستند که احکام خمسه را از غیر طریق قرآن و اهل بیت علیهم السلام استنباط نمایند؟ و آیا قاعده تسامح در ادله سنن مستند به فرمایش ائمه هدی علیهم السلام است و یا از بافتنی های مجتهدان و اصولیان؟
جمعی از اساتید و طلاب حوزه های علمیه

پاسخ:

بسمه تعالی

سلام علیکم

بسمه‌تعالی

1 ـ قدرت و توانایی بر استخراج و استنباط احکام فرعیه با ادعای علم فعلی به جمیع احکام متفاوت است و قطعاً نسبت مذکوره در سؤال به اعلام مجتهدین خلاف می‌باشد.

2 ـ این ادعا هم که مبانی علم اصول از عامه اتخاذ شده صحیح نیست، و اولین مجموعه تدوین شده در مبانی علم اصول توسط هشام بن حکم و یونس بن عبدالرحمن وغیرهما که بنحو مفصّل در مقدمه کتاب (الرسائل الاُصولیة) علامه مجدّد وحید بهبهانی آورده‌ام به آنجا مراجعه شود.

3 ـ این نسبت هم به مجتهدین خلاف است؛ زیرا حضرات مجتهدین تا اطمینان به صحت و اطمینان به صدور روایتی نداشته باشند بر اساس آن فتوی نمی‌دهند.

4 ـ حجیت اجماع هم در نزد فقهاء امامیه دائر مدار کشف قطعی از رأی معصوم علیه السلام است، در غیر این‌صورت هرگز مستند حکم شرعی واقع نمی‌شود، و مرحوم شیخ اعظم تصریح دارند که اجماع بما هو لا اعتبار له ولا حجیة).

5 ـ در پاسخ به سؤال دوم توضیح داده شد، و برای تفصیل بیشتر به مقدمه کتاب مذکور مراجعه شود.

6 ـ قاعده تسامح در ادلّه سنن أوّلاً مأخوذ از روایت شریفه (من بلغ) می‌باشد.

«عن أبي‌جعفر علیه السلام یقول: من بلغه ثواب من‌الله علی عمل، فعمل ذلك العمل التماس ذلك الثواب اُوتیه وإن لم یکن الحدیث کما بلغه (وسائل‌الشیعه 1: 84 / أبواب مقدمة العبادات ب 18 ح 7)».

و ثانیاً: عده‌ای از فقهاء در دلالت حدیث فوق‌الذکر  بر استفاده تسامح در ادلّه سنن مناقشه فرموده‌اند، و این‌گونه نیست که در مستحبات و مکروهات تمامی اعلام تسامح را پذیرفته باشند، و اما اینکه آیا تلقی احکام خمسه از غیر کتاب و سنت جایز است یا خیر؟

بلا اشکال علاوه بر دو منبع مذکور اجماع و عقل نیز در عداد منابع احکام بوده، با این بیان که اعتبار اجماع دائر مدار کاشفیت قطعی آن از رأی معصوم علیه السلام است، و عقل نیز اگر چه قدرت درک جمیع مصالح و مفاسد احکام شرعیه را ندارد و قادر به تشخیص ملاک قطعی نیست، ولی بلا اشکال در مستقلات عقلیه از قبیل حسن عدل و قبح ظلم متّبع است بنحوی که مرحوم صاحب حدائق می‌فرماید: «لا ریب أنّ العقل الصحیح الفطري حجة من حجج الله سبحانه وسراج منیر من جهته جلّ شأنه، وهو موافق للشرع بل هو شرع من داخل». برای توضیح بیشتر به مقدمه کتاب (الرسائل الاُصولیه) مراجعه شود.

عصمنا وإیاکم من الخطایا والزلات.

عنوان: استفتاء در مورد فشار قبر
سوال:

با سلام. مرحوم سيد يزدي در عروة الوثقي بر اساس برخي روايات قائل به استحباب قرار دادن دو چوب تر به همراه ميت در هنگام دفن شده اند. آيا واقعا چنين چيزي باعث رفع عذاب و فشار قبر مي شود؟ حتي در روايتي از امام پنجم عليه السلام نقل شده : فلايصيبه عذاب و لا حساب بعد جفوفهما ان شاء الله 

پاسخ:

بسمه تعالی

سلام علیکم

اینگونه احکام و آداب و سنن وعده های این‌چنینی نسبت به آنها داده شده از مقوله تفضلات الهیه می باشد که: «ذلک فضل الله یؤتیه من یشاء» و مثل ادعیه ای که امر به خواندن آنها وارد شده است که «الهنا عاملنا بفضلک و لا تعاملنا بعدلک» و تشکیک در فضل الهی شایسته انسان مؤمن نمی باشد، و بدیهی است که چنانچه معاصی صادره از انسان از نوع حقوق الناس باشد مستلزم رضایت صاحب حق است، و فضل الهی در این گونه موارد ناظر به حقوق الله است

عنوان: استفتاء در مورد شناخت ذات حق متعال
سوال:

با سلام. حکم شرکت در مجالسی که در آن اعتقادات ذیل ترویج داده می شود چیست؟

الف- ذات باری‌تعالی قابل شناخت است و بشر می‌تواند در ذات خداوند متعال فانی و ذوب شود و در زمان فنای فی الله ایمان و کفر برداشته می شود و تکالیف ساقط می گردد
ب- روح انسان ابدی و ازلی است همواره بوده است و خواهد بود
ج- مخلوقات همگی سایه و اشعه ذات خداوند متعال هستند
د- توحید افعالی یعنی اینکه تمام افعال را فعل الله بدانیم و غیر را در افعال شریک ندانیم و  فقط او رافاعل بدانیم و انسان را تنها آلت و صرف ربط بدانیم
ه- تجلیات ذات مخصوص به رسل اولی العزم است و انبیا تجلی ذات نداشته اند اما حافظ شیرازی دارای تجلی ذات بوده است

پاسخ:

بسمه تعالی

سلام علیکم

بسیاری از موارد مذکور از معتقدات فرقه ضاله است و باور و اعتقاد به آنها موجب انحراف قطعی از معارف خالص شریعت است و به حکم روایت شریفه "من أصغی الی ناطق فقد عبده" شرکت در این گونه مجالس جایز نیست

عنوان: استفتاء درمورد حکمت 37 نهج البلاغه
سوال: سلام .1.در نهج البلاغه،امام امیرالمومنین علی(ع) درحکمت37 آن عده ای که به استقبال ایشان امده بودند را مذمت کردند.در حالیکه وقتی حضرت رسول صلی الله علیه و آله وارد شهر مدینه می شدند مردم به استقبال ایشان رفتند ولی ایشان نهی نکردندیا امام رضا(ع) در مسیرشان به طوس مورد استقبال قرار گرفتند وحضرت نه تنها نهی نکردند بلکه حدیث سلسله الذهب را هم برای انها فرمودند.باتوجه به اینکه حضرت رسول(ص)،امیرالمومنین علی(ع)وحضرت امام رضا(ع)دارای مقام عصمت هستند ویقینا کارهرسه نفرصحیح بوده است توضیح این تناقض ظاهری به چه صورت است؟ایا نیت وقصد استقبال کنندگان در تایید یا رد این عمل تاثیری دارد؟2.ایا لعن علنی واشکار برخی دشمنان اهلبیت(ع)مانندمهاجمین به خانه حضرت زهراء(س)که ممکنست موجبات مفاسدزیادی شود جایز است؟البته منظور لعن(علنی)است نه ابراز برائت از انها به انحاء مختلف .مانندبرگزاری مراسم فاطمیه ولعن دشمنان ان حضرت (س)بدون ذکرنام و..... .متشکر.التماس دعا
پاسخ: بسمه تعالی سلام علیکم 1.آنچه در حکمت ۳۷ آمده اولاً نه از نوع استقبال است که برای مستقبلین ذلت آور و از سنت جاهلیت منطقه بوده است که پیاده همراه مردم به حاکم حرکت می کرده اند. و در جای دیگر هم امیرالمومنین علیه السلام از چنین عملی نهی فرموده اند: "انصرفوا فإنّ مشی الماشی مع الراکب مفسدة للراکب و مذلّة للماشی" (وسائل الشیعة، جلد 11، صفحه 494، حدیث 1) و ثانیاً: نهی حضرت أمیرالمومنین علیه السلام به عنوان استقبال از یک حاکم بوده است؛ در حالی که حضرت رسول صلی الله علیه و آله و حضرت امام رضا علیه السلام در آن زمان دارای مقام حکومت نبوده اند. 2.لعن کسانی که مصداق آیه شریفه " إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِينًا" ( كسانى كه خدا و پيامبر او را آزار مى ‏رسانند خدا آنان را در دنيا و آخرت لعنت كرده و برايشان عذابى خفت ‏آور آماده ساخته است) هستند، جایز نیست

    1 2 3 4 5 ...    
صفحه 1 از 23 -  تعداد: 224
جستجو
 
سوالات اعتقادي
 
تالیفات
 
کتب ترجمه شده
 
توجه

هر گونه جواب استفتاء و مطلبي كه در سايت ها و مجلات و كتاب ها و روزنامه ها، یا از طریق پیامک و ... از معظم له يا دفتر ايشان نقل شود، در صورتيكه در پايگاه اطلاع رساني ايشان موجود نبوده و یا مورد تاييد دفتر معظم له نباشد، اعتبار ندارد.

 
تصاویر
  • پرهيز از غرور و کبر
    پرهيز از غرور و کبر
  • اخلاقيات و وظيفه‌ي روحانيون
    اخلاقيات و وظيفه‌ي روحانيون
  • فرزند نيکو، مايه روشني چشم
    فرزند نيکو، مايه روشني چشم
  • احترام معلم و استاد
    احترام معلم و استاد
  • بي‌اعتنايي به زشت‌گويي‌ها
    بي‌اعتنايي به زشت‌گويي‌ها
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Previous
Next
  • اگر چهل مرد با اراده داشتم..
    اگر چهل مرد با اراده داشتم..
  • گل سرسبد عالم آفرينش
    گل سرسبد عالم آفرينش
  • رحمت فراگير براي همه مخلوقات
    رحمت فراگير براي همه مخلوقات
  • امامت منصب و مقام الهي است
    امامت منصب و مقام الهي است
  • سيدالشهداء خزانه‌دار وحي خدا
    سيدالشهداء خزانه‌دار وحي خدا
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Previous
Next

   دفتر قم: خیابان معلم، معلم 14، پلاک 8                               دفتر کاشان: میدان امام خمینی، خیابان اباذر             پست الکترونیک: info@yasrebi.ir

   تلفن: 02537749160-02537839160                         تلفن: 03155449933-03155445277            سامانه پیام کوتاه: 3000722708

   نمابر: 02537741449                                               نمابر:03155469292                                  کانال تلگرام: telegram.me/ayatollahyasrebi  
کلیه حقوق مادی و معنوی این پایگاه متعلّق به دفتر حضرت آیت الله یثربی (دامت برکاته) بوده و برداشت مطالب با ذکر منبع بلامانع است.