در آستانه ماه محرم الحرام و شور عزای سیدالشهدا سلام الله علیه صبح روز شنبه ۱۷ شهریورماه در سالن علامه وحید بهبهانی حوزه علمیه حضرت آیت الله یثربی با حضور طلاب و روحانیون و اساتید و مسئولین این حوزه و مدارس علمیه حضرت ولیعصر ارواحنا له الفداء قمصر و امام کاظم سلام الله علیه برزک و حوزه علمیه خواهران کاشان مکتب کوثر گردهمایی طلاب و اساتید حوزه با ایراد سخنرانی فقیه برجسته حوزه علمیه قم حضرت آیت الله یثربی دامت برکاته برگزار شد .
حضرت آیت الله یثربی با تلاوت آیه ۳۹ سوره احزاب بیانات خود را اینگونه آغاز نمودند : فرصت عمر ما به حسب تعبیر روایات مثل ابر بهاری میگذرد آنچه گذسته است تمام شد و معدوم است آنچه نیز آینده خواهد بود معلوم نیست و معدوم است انسان باهوش و اهل فهم کسی است که بتواند از فرصت حالیه استفاده کند که این فرصت که خداوند بر ما و شما به حسب شأنی که داریم فراهم کرده یک فرصت بسیار باارزش و مغتنم است آقایانی که مراتب ابتدای را گذرانده اند و در فرصت تبلیغ قرار دارند و شمایی که در حال تحصیل هستید برای استعداد تبلیغ در حال مهیا شدن اید .
معظم له در ادامه بیانات شان گفتند : این تبلیغ و رساندن پیام الهی وظیفه و شأن انبیاء الهی است آن هم انبیاء اولوالعزم که خداوند متعال در قرآن کریم این امر و شأن را به کرات به پیامبر صلوات الله علیه و آله وسلم تفویض کرده و با توجه به آیات اول و دوم سوره مدثر وظیفه پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم انذار است و برای اهل تبلیغ با توجه آیه نفر (آیه ۱۲۲ سوره توبه) همین وظیفه تبین شده است این وظیفه را برای بندگان خاص قرار داده است که در دین فقیه و ملا شوند نه تنها برای خود بلکه در کنار آن دستور به انذار قوم داده شده است این نفس کار ماست که باید به آن اقدام کنیم .
فقیه برجسته حوزه علمیه قم در ادامه به بیان ثمرات این وظیفه و مسئولیت پرداختند که سیدالمرسلین صلی الله علیه وآله وسلم به سیدالوصیین امیرالمومنین سلام الله علیه در موقع واگذار مأموریت به یمن خطاب میکنند : یاعلی میروی مردم یمن را دعوت و هدایت میکنی اگر این کار را انجام دادی نتیجه این کار از هر آنچه خورشید در دو طلوع و دو غروب خود به آن میتابد برای تو بهتر است این شاکله کار که وظیفه نبوت است و ثمره کار نیز انسان هرچه بدود نمیتواند همه هستی را بدست بیاورد اما با انجام این وظیفه صاحب همه هستی میشود این کار بزرگی است کار احیاء نفوس است که امام صادق سلام الله علیه در معنی و تفسیر آیه ۳۲ سوره مائده میفرمایند اگر فردی یک انسان را از گمراهی و ضلالت بیرون آورد و یا نقطه مقابلش به گمراهی و فساد بیاندازد انگار که همه انسانها را هدایت و یا گمراه کرده است .
آیت الله یثربی خطاب به طلاب و روحانیون گفتند: شما آقایان چه در ابتدای مسیر و چه ادامه تبلیغ فکر نکنید مسیر هموار است به خصوص در روزگار ما که روزگار سخت و پر از فرازونشیب است و وعده اش نیز داده شده که هم در منابع عامه و هم در منابع شیعه آمده است باید به این توجه کرد که ما میخواهیم مبلغ رسالات وحی الهی باشیم خود قرآن در آیات ابتدایی سوره بقره میفرماید (ذلک الکتاب) قرآن در دست ماست ولی میگوید آن قرآن ، ان همان پست و قشر و ظاهر است پس منظور چیست ؟ آن کتابی که هدی اللمتقین است چگونه میتوان دریافت آن کتاب را تا در همه پوست و گوشت نفوذ داشته باشد باید استعداد دریافت را ایجاد کرد باید قلوب خود را برای دریافت و یادگیری مستعد کرد باید به آن مرتبه از تقوا رسید تا اگر به آن آگاهی رسید و اگر ملا و فقیه شد بتواند در اطرافیان و جامعه تاثیر بگذارد.
معظم له در خصوص تاثیرگذاری کلام علما و تفقه در دین و اثرات رنگ پذیری از دین و فقه و فقاهت چند نمونه این اثرگزاری ها را تبیین کردند که در زمان فتحعلی شاه وقتی استاد اعظم مرحوم کاشف الغطاء به ایران سفر میکنند و اوضاع را میبینند جلسه ای تشکیل میدهند و روی منبر به مردم میگویند آنچه من در این مدت که در تهران هستم دیدم فهمیدم شما هنوز قیامت را باور نکرده اید و جلسه سراسر گریه میشود این یک جمله مملکت را زیر و بر رو و بیمه میکند .
استاد برجسته دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در ادامه بیان داشتند که در این روزگار ما به فقه و فقاهت بی مهری های زیادی میشود این نفهمیدن فقه و فقاهت و جهالت است بی توجهی به تلاش ها و زحمات یک فقیه است تا اینکه به این مرتبه برسد اینکه گفته می شود شما رونویسی می کنید و اقوال را از قدما نقل می کنید اگر کسی چند سال در فقه کار کرده باشد می فهمد این سخن جفای در حق فقه و فقاهت است آنچه جامعه بعد از عصر غیبت متحول کرده فقها بوده اند اگر نگوییم با واسطه یا بی واسطه این یک حرکت برای تخریب علما و فقهاست .
معظم له همچنین به بیان تاثیر فتوای میرزای شیرازی پرداختند که وقتی خبر این تاثیرات را به ایشان دادند ایشان گریه کردند و علت را اینگونه بیان کردند که دشمنان ما نقطه قوت ما را فهمیدند
آیت الله یثربی تذکر دادند که فکر نکنید افراد که نشسته اند و نقشه میکشند از این موفقیت ها و برکات غافل اند آنها میخواهند کاری کنند که فقیه و ملا و طلبه نتواند در جامعه سر بلند کنند این یک موفقیت است برای دشمنان و مخالفان که اگر خدای نکرده در خود ما نیز اثر مثبت داشته باشد این منفی بافی ها و مخالفت ها با دین و فقاهت و آن روز باید فاتحه دین و فقاهت را بخوانیم شما به هیچ وجه در یادگیری و فهم مطالب دین کوتاهی نکنید و نگذارید این حرف ها روی شما اثر کند که اینهایی که این حرف ها را میزنند اگر نگوییم دشمن هستند یقیناً جاهل اند فردی که در مسیر فقه دین و فقاهت است نباید این مسائل رویش اثر کند و باید تلاش کنید تا به درجات بالا برسید که آنچه نقطه اتکا و قوت ماست در عصر غیبت ساحت فقه و فقاهت است که همیشه ساحت مرجعیت در بین شیعه مورد احترام بوده است .
فقیه برجسته حوزه علمیه قم در ادامه سرمایه ارزشمند و مهم برای شیعیان را عاشورا و سیدالشهدا سلام الله علیه دانستند که این سرمایه با ارزش همیشه نگهبان شیعه بوده است و زبان از بیان نفس واقعه عاشورا و بیان تاثیر عاشورا قاصر است و باید مراقب باشیم یک وقت خدای نکرده لغزش پیدا نکنیم که هزار و چند صد سال است بر سر و سینه می زنیم چه شد تاثیرش ماندگاری و محافظت این ارزش ها و اصول اخلاقی و دینی بوده که به دست ما رسیده اینها سنت است که هر شبی روضه یکی از اصحاب خوانده میشود این سنت ها را خود حضرت زینب سلام الله علیها پایه گذاری کرده و بزرگان ما سعی کرده اند شیوه آن مجالس را هم حفظ کنند فکر نکنید اینها مفت به دست ما رسیده و باید سعی کنیم مانند قدمای خود همه آن وقایع را از منابع معتبر نقل کنیم .
معظم له گفتند که دستگاه سیدالشهدا سلام الله علیه و عاشورا دستگاه کیمیاگری است خودمان را در معرض نور سیدالشهدا سلام الله علیه قرار دهیم که در همه عالم وجود تاثیر کرده و مراقب باشید این حرف ها در نفی گریه و عزاداری در شما اثر نکند که اینها از متون صریحه ماست که در کتاب کامل الزیارات که یک مجموعه ای از روایات صحصح السند است در آن زیارت مطلقه اولی میگوید قوائم عرش الهی به لرزه افتاد اینها چه است نمیفهمیم همه مخلوقات عالم هستی چه موجودات قابل رویت و چه غیرقابل رویت همه گریه کردند ما که اشرف خلائق هستیم مگر میشود گریه نکنیم .
آیت الله یثربی در پایان نیز تذکراتی را بیان نمودند که چه به عنوان شنونده و چه به عنوان خطیب و یا ذاکر به مجالس میروید این در ذهنتان باشد که در محضر امام عصر ارواحنا له الفداء هستید و مجالس اباعبدالله را با حضور یک به یک تان شلوغ و اقامه عزاکنید و به این توجه داشته باشید که چشمی اشک میریزد و روضه در گوشی اثر میگذارد که آلوده به کناه نشده باشد و آن حنجره ای که از آن حرف نامشروع در بیاید سلامش به اباعبدالله سلام الله علیه همینجا میماند و سعی کنید خود را تطهیر کنید تا در دل و جانتان اثر کند .