فقیه برجسته حوزه علمیه قم صبح پنج شنبه در سخنرانی آیین پرشورِ مقتل خوانی سنتی روز عاشورا در کاشان با اشاره به روایات متعدد و متقن شیعی در باب عظمت و بزرگی جایگاه اقامه عزا برای اباعبداللهالحسین” علیه السلام” یادآور شدند: نفس برگزاری آیینهای سوگواری برای سیدالشهدا فارغ از نتایج و آثار آن دارای ارج و پاداش الهی و مورد توجه خاصه امام عصر” ارواحنا فداه ” به عنوان صاحب حقیقی این مجالس است.
حضرت آیت الله یثربی در این آیین مقتل خوانی که بنا به سنت بیش از یک قرن اخیر در صحن زیارت حبیب بن موسی” علیه السلام” همراه با ذکر مصیبت و عزاداریِ سوگ شهادت سالار شهیدان در روز عاشورا برگزار شد با اشاره به روایتی از امام صادق” علیه السلام” درباره عظمت گریه بر جدش اباعبدالله افزودند: بنا به فرموده آن حضرت، گریه مادرم فاطمه زهرا “صلوات الله علیها” بر مصیبت فرزندش” حسین” آتش جهنم را ملتهب و شعله ورتر می کند اما آنچه مادرم را مسرور می کند گریه بر جد مظلوم و شهید ما سیدالشهداست.
ایشان با اشاره به وجود ۷۵۰ روایت و حدیث مستند در بین همه روایاتی که در باب اهمیت و جایگاه اقامه عزاداری برای اباعبدالله الحسین ” علیه السلام” تاکنون نقل شده تصریح کردند: در یکی از این روایتها آمده آن کس که به قدر اشکی بر حسین” علیه السلام ” بگرید و کسی را بگریاند و حتی به حالت گریه کنان بر او درآید خدا بهشت را که همه سرمایه عالم هستی است ارزانی او قرار می دهد اجر چنین انسانی مانند کسی است که در رکاب رسول اکرم ” صلیاللهعلیهوآلهوسلم” شمشیر زده است.
معظم له در بیان روایت دیگری پیرامون اهمیت زیارت اباعبدالله” علیه السلام در روز عاشورا ادامه دادند: در روایت دیگری به نقل از امام صادق” علیه السلام” آمده است هر کس در روز عاشورا قبر سیدالشهدا در کربلا را زیارت کند ثواب یک میلیون حج مقبول، یک میلیون عمره مقبول، یک میلیون جنگیدن در غزوه و جهاد در رکاب رسول اکرم” صلوات الله علیه برای او محاسبه و هر کس نیز از راه دور و بر بالای پشت بام و رو به بارگاه مطهر بگوید” صلی الله علیک یا اباعبدالله” همان اجری که به زائر سیدالشهدا ارزانی شود به او نیز تعلق می گیرد.
فقیه برجسته حوزه علمیه قم با بیان این که عظمت و بزرگی واقعه عاشورا تا ابد برای جهانیان ناشناس و غیرقابل تفسیر است افزودند: امام سجاد” علیه السلام” از جهتی تکلیف را بر ما مشخص کرده اند چرا که آن حضرت برای مصیبت جد شهیدش به برگزاری مجلس ذکر مصیبت و بیان نوحه و مرثیه اهتمام داشتند.
حضرت آیت الله یثربی با اشاره به این که علاوه بر خواندن نوحه و جاری شدن گریه در مجلس ذکر اباعبدالله، باید به واکاوی دلایل هجرت آن حضرت از مدینه به کربلا نیز در این مجالس پرداخت یادآور شدند: در زمان بنی امیه و عصر معاویه نماز و روزه و حج و سایر فرائض به نام دین مانند پرداخت پول به حاکمان انجام میشد اما در ۴۰ هزار منبر و خطبه جمعه به امیرالمؤمنین لعن می کردند و دشنام می دادند اما آنچه اباعبدالله الحسین” علیه السلام” را ناگزیر به خروج کرد رهانیدن مردم آن عصر از کج فهمی و جهالت و سرگردانی بود، همان جهالت و کج فهمی و سنگ دلی که باعث شد کوفیان در کربلا به فرزند ۶ ماهه سیدالشهدا نیز رحم نکنند.
ایشان با تأکید بر اینکه دینداری مردم در زمامداری معاویه و فرزندش یزید بر اساس باور عمیق و اختیار و بینش عمیق نبود افزودند: دین برخاسته از عوامل جغرافیایی و اقتصادی و معیشتی که ریشه در باورها و سنتهای عرب صدر اسلام مانند داستان اسلام آوردنِ از روی ترسِ اهالی مکه پس از فتح این شهر باعث شد تا با استمرار این روند، مردم در عصر بنی امیه و تحت سیطره حاکمان خود برده دنیا شوند و دین شان را بر اساس مطامع دنیوی تنظیم کنند، لذا اباعبدالله” علیه السلام” در هشتم ذی الحجه از مکه خارج و راهی سرزمین عراق و کربلا شد تا با نهضت خونباری که آنگونه رقم خورد به اصلاح امت جدش که انگیزه اولیه حرکتش بود اقدام نماید.
معظم له در ادامه و در مسیر تبیین میزان کج فهمی و انسداد فکری و دینی کوفیان و لشگر ابن سعد در کربلا یادآور شدند: شمار زیادی از لشگر ابن سعد در واقعه کربلا از مسلمانان به ظاهر معتقد و متعصب و دیندار بودند چنانچه برخی از امرای لشگر کوفه شب عاشورا به ختم قرآن پرداختند و بسیاری دیگر از آنان از کوفه و به قصد قربت عزم کشتن پسر پیغمبر” صلوات الله علیه” کرده و برای رسیدن به بهشت راهی کربلا شدند و این در حالی است که عصر روز عاشورا، هر کس از سپاه خصم که شمشیر و نیزه نداشت با سنگ و چوب به سالار مظلوم شهیدان در گودی قتلگاه حمله کرد.
فقیه برجسته حوزه علمیه قم با تأکید بر این که گمراهی، ذهن های بسته و نافهمیِ ساخته و پرداخته حاکمان، شاخصه مردم عصر پس از پیامبر اسلام” صلوات الله علیه” تا اواخر بنی امیه بود افزودند: معیار اصلی در دین و معرفت حقیقی آن است که انسان اخلاق مدار تربیت شود و قلب مسلمان برای انسانیت و برای گشودن گره از کار انسانی محتاج بتپد و قلمش نیز در این راه حرکت کند و ذهنش در این مسیر اندیشه بورزد.
این آیین از حوالی ساعت ۱۰ صبح پنج شنبه با مداحی ذاکرین اهل بیت” علیهم السلام” آغاز و سپس با سخنرانی و مقتل خوانی فقیه برجسته حوزه علمیه قم حضرت آیت الله یثربی ادامه و سپس با حضور یکی از هیأت مذهبی کاشان و مراسم نوحه خوانی و سینه زنی و اقامه نماز ظهر و عصر روز عاشورا به امامت آیت الله یثربی خاتمه یافت.