آیت الله یثربی: زیارت حضرت اباعبدالله علیه السلام « تقیه » ندارد، در زمان متوکل عباسی سخت ترین ستم ها بر شیعه زائر شهید مظلوم کربلا مانند قطع دست وارد می شد/ واعظ و مداح مجالس ذکر اهل بیت لزومأ فردی رسانه ای نباشد

فقیه برجسته حوزه علمیه قم شامگاه چهارشنبه در آستانه ایام سوگواری محرم در «همایش هیئات مذهبی کاشان» به میزبانی حسینیه مرحوم آیت الله یثربی گفتند: خریدار و طالب نخست این مجالس و توسلات و اشک ها بر خاندان اهل بیت، ذات اقدس باریتعالی و سپس حضرت امیرالمؤمنین و خود اباعبدالله علیهم السلام هستند، لذا بهای این مجالس و توسلات گران و دارای ارزشی بسیار بالا است.

حضرت آیت الله یثربی در تبیین جایگاه و مرتبه زیارت و ذکر حضرت اباعبدالله علیه السلام یادآور شدند: آن امام مظلوم حتی در شرعیات نیز ایجاد استثنا نموده، چنانچه داریم در مرقد او مسافر می‌تواند نماز را تمام ادا نماید، برخلاف سفرهای عادی که در صورت وجود خطر، سفر معصیت می‌شود و نماز تمام است، سفر زائر سیدالشهداء علیه‌السلام حتی با یقین به وجود ضرر، سفر معصیت نیست و در طول راه نمازش شکسته است

ایشان در ادامه این بخش از سخن خود با بیان این که ما به راحتی میراث دار این عزاداری ها و سوگ و مویه های پرارزش  نیستیم افزودند: زیارت حضرت اباعبدالله علیه السلام « تقیه » ندارد چنانچه در زمان متوکل عباسی سخت ترین ستم ها و مجازات بر شیعیان زائر شهید مظلوم کربلا مانند قطع دست وارد می شد اما محبین و شیعیان دوستدار اهل بیت حاضر به دست کشیدن از زیارت مرقد حضرت اباعبدالله علیه السلام و ترک عزادارای بر مظلومیت ایشان و خاندانش نبودند و هر چه ممانعت‌ها فزونی می یافت اشتیاق و عطش محبین اهل بیت نیز برای زیارت مرقد حضرت اباعبدالله علیه السلام بیشتر می شد.

فقیه برجسته حوزه علمیه قم با یادآوری این که در سالهای اخیر و به خصوص با رشد شبکه های مجازی قبل از محرم شاهد برخی هجمه ها به دستگاه و مجالس روضه اهل بیت هستیم تصریح کردند: برخی می خواهند این هیاهو، این برهم زننده ی قوانین عالم تکوین، این گوهر اشک بر حضرت اباعبدالله علیه السلام و این سرمایه گرانبها را از ما بگیرند در حالی که در زیارت ناحیه مقدسه حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنافدا خطاب به سرور و سالار شهیدان می گوید: ای جد من؛ من هر روز بر شما گریه می کنم و اشک می ریزم.

آیت الله یثربی سپس در تشریح دگرگونی های غیرطبیعی پس از فاجعه کربلا نقل آن را تنها مختص به روایات شیعی ندانستند و افزودند: سیوطی و ابن جوزی از علما و اکابر منابع عامه در نقل هایی دست اول روایت کرده اند از روزی که اباعبدالله الحسین علیه السلام در کربلا به شهادت رسید، از آسمان تا هفت روز خون بارید و تا ۶ ماه سرخ‌رنگ بود و تا چهل روز در نقاط مختلف عالم از زیر هر سنگ خون جاری می گردید و این نبود جز غضبناکی خدای باریتعالی که نشانه هایش در آسمان و زمین هویدا شد.

معظم له با تأکید بر این که نباید اجازه داد خناسان ما را از سنت اشک ریختن و اقامه عزا بر اهل بیت علیهم السلام جدا کنند افزودند: نخستین اقامه کننده عزا بر اباعبدالله الحسین علیه السلام ذات اقدس الهی است و حضرات انبیا از جمله رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله نیز در شمار سوگواران مظلومیت اباعبدالله الحسین علیه السلام بوده اند و این سنتی که امروزه از پدران و مادران به ما ارث رسیده است لذا باید از آن به عنوان رمز بقای شریعت و دین حراست و محافظت کرد.

ایشان همچنین در توصیه به دست اندرکاران و خادمان هیئات مذهبی کاشان، تلاش برای پرباری و غنا بخشی بیش از پیش به مجالس ذکر اباعبدالله علیه السلام را مورد تأکید قرار داده و یادآور شدند: کوشش کنید در جهت نشر معارف اهل بیت و عدم نفوذ اغراض و مقاصد سیاسیِ غیر مرتبط به مجالس ذکر آل الله،از وعاظِ دارای حرف و سخن پرارزش و دارای جاذبه برای جوانان و مادحین دانشمند و باسواد که لزومأ در رسانه های سراسری نیز دیده نمی شوند و مادیات نیز برای شان در اولویت نیست استفاده کنید و این را نیز در نظر داشته باشید که در مجالس تان پیرغلامان و جوانان وکودکان هر یک به طریقی مورد تکریم و احترام واقع شوند.

آیت الله یثربی در ادامه یادآور شدند: اگر در برخی مجالس روضه و ذکر اهل بیت جوانان رغبتی به شنیدن سخنان واعظ و منبر ندارند، این ایراد به ما روحانیون وارد است که توان بیان معارف دینی از دریچه سخنان نو و جاذب برای جوانان نداریم.