فقیه برجسته حوزه علمیه قم روز سه شنبه در سخنرانی و آیین مقتل خوانی صبح عاشورا با حضور خیل عظیم مردم سوگوار کاشان در مسجد جامع زیارت حبیب بن موسی علیهماالسلام گفتند: سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام نه برای رسیدن به حکومت که آن را بی ارزش میدانست، بلکه برای بازگشت جامعه اسلامی به مسیر اصلی آن گونه در کربلا به شهادت رسید.
حضرت آیت الله یثربی با بیان این که امام صادق علیه السلام در زیارت اربعین، انگیزه شهادت جدشان در کربلا را نجات جامعه اسلامی از گرداب جهالت و گمراهی اعلام کردند، یادآور شدند: خود حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام نیز قبل از واقعه عاشورا در خطبه منیٰ، خطاب به خدا عرضه می دارد که تو خود شاهدی که اقدامات من برای رقابت در فرمانروایی و دسترسی به مال بیارزش دنیا نیست.
ایشان با نقد گفتاری که از سالها پیش تاکنون بعضأ در برخی منبرها، انگیزه حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام از قیام عاشورا را بدست گرفتن حکومت میداند تصریح کردند: برخی ساده لوحانه و با دانش کم اعتقادی چنین روایت می کنند که انگیزه و علت العلل شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام رقابت با یزید برای رسیدن به حکومت بود و لاجرم چون عدّه و عُده امام حسین علیه السلام به نسبت سپاه کوفه کم بود، آن حضرت پیروز نشد در حالی که اگر دین اسلام پس از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به مسیر انحراف و پرتگاه ضلالت نمیرفت، اصولا دلیلی برای حرکت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در مقابل حکومت نبود.
معظم له با تأکید بر این که امام معصوم پس از پیامبر صلی الله علیه و آله راهنما و هدایتگر جامعه به سوی فلاح و رستگاری است افزودند: امام معصوم حجت خدا بر روی زمین است و لذا اگر سرپیچی اباعبدالله الحسین علیه السلام پس از شهادت امیرالمؤمنین و امام مجتبی علیهما السلام از بیعت به جهاد عاشورا با همراهی خانواده ایشان در کربلا ختم می شود نشانه آن است که جامعه اسلامی پس از رحلت پیامبر صلوات الله علیهم اجمعین تا سال ۶۱ هجری و در غیاب تأثیر امام معصوم بر جامعه، به وسیله حکام جور آن چنان در ورطه جهل و گمراهی و خرافه غرق شده که اباعبدالله الحسین علیه السلام برای برون رفت جامعه اسلامی از این ضلالت چاره ای جز پذیرش شهادت مظلومانه خود و یارانش در کربلا ندارد.
فقیه برجسته حوزه علمیه قم با یادآوری این که رمز بقای معارف توحید، نبوت و امامت و اصول فقهی مکتب شیعه مرهون خون حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام است گفتند: نه تنها زمینیان، که ارکان عرش الهی نیز بر خون امام حسین علیه السلام ضجه و اقامه عزا می کنند، همان خونی که حتی به روایت اهل سنت زمین را پس از واقعه عاشورا به لرزه و رعشه وامی دارد و آسمان را در ظلمت فروبرده و ستارگان را پدیدار می کند چرا که زمین بر اساس شعور اعطایی خداوند به روشنی در میابد از وجود حجت خدا یعنی نواده مظلوم پیامبر صلی الله علیه و آله خالی شده است.
حضرت آیت الله یثربی در تبیین سطح نازل آگاهی و هوشمندی مردم عصر پس از شهادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تا سال ۶۱ هجری ادامه دادند: این چنبن نیست که بگوییم همه ۳۰ هزار نفر سپاه کوفه به خاطر وعده پول و غنیمت در کربلا روبروی امام حسین علیه السلام ایستادند، بلکه بخش اعظمی از انگیزه ریختن خون اباعبدالله تأثیر دروغ پردازی ها، وارونه انگاریها و عوض شدن جای صالحان و پاکان با حکام جور و ستمگر بود، چنانچه به جای علمای اصیل و صالح آن زمان شخصی مانند ابن سعد که باصطلاح مردی دیندار و حافظ قرآن بود، منبع رجوع مردم برای پرسیدن احکام شرعی و دینی شد و در نهایت در کربلا به عنوان فرمانده سپاه کوفه روبروی حسین بن علی علیه السلام صف آرایی کرد.
ایشان با تأکید بر این که جهل و نادانی در هر جامعه ای سم مهلک و بنیاد براندازی است افزودند: استیلای جهل و نادانی در جامعه اسلامی به مراتب بدتر و سهمناکتر از هر جامعه دیگری است چرا که می شود «جهل و نادانی مقدس» و اسبابی می شود برای این که ظلم و جور و ستم با پوستین دین و شریعت و مذهب بر جامعه مسلمین احاطه پیدا کند.
معظم له با تشبیه جهل و نادانی مردم تحت سیطره معاویه و یزید به گوساله پرستی قوم بنی اسراییل در غیاب حضرت موسی علیه السلام افزودند: در قرآن نیز روایت شده اگر جهل و نادانی رنگ دیانت به خود بگیرد مبارزه با آن سخت و دشوار است، اما امام حسین علیه السلام حتی سالیانی قبل از هجرت از مدینه به مکه و سپس کربلا و رخ دادن آن مصیبت عظما باریختن خون خود و یارانش، به حکم امامت در فریضه حج و منیٰ با خطبههای تأثیرگزار سعی در ایجاد آگاهی در میان نخبگان و علمای جامعه مسلمین داشتند.
حضرت آیت الله یثربی با اشاره به این که سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در کربلا به شهادت رسیدند تا جامعه بشری راه را گم نکند افزودند: باید بدانیم آنچه در دین اصیل آمده، عنصر و مفهوم جدید و سخن تازه ای برای گفتن ندارد چرا که به نقل از امیرالمؤمنین علیه السلام روایت شده خداوند انبیا را فرستاد تا با بیداری مردم خفته و خروج آنها از جهالت، آن دفینه ها و گنجینه های بشر را بر اساس فهمی که به یک اندازه به همه انسانها ارزانی شده شکوفا کند.