آیت الله یثربی: انحراف و کجروی در دین به نام دین و قرآن که از سقیفه آغاز شد و استمرار آن به نیت گمراهی و نافهمی مردم، حکم به قتل فرزند رسول خدا در کربلا داد

فقیه برجسته حوزه علمیه قم صبح یکشنبه در آیین سوگواری و مقتل خوانی روز عاشورا عنوان کردند: از برجستگی ها و نقاط بارز قیام جاویدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در محرم سال ۶۱ هجری که اوج آن در روز عاشوراست، تلاش برای احیای اسلام حقیقی، حتی به قیمت فدان‌کردن جان خویش و همه فرزندان و برادر و اسیری اهل بیت شان بود.

حضرت آیت الله یثربی که در صحن زیارت امام‌زاده حبیب بن موسی و در جمع خیل کثیری از سوگواران عاشورای سیدالشهدا سخن می گفتند، با اشاره به عظمت و جایگاه رفیع حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام نزد پروردگار یکتا افزودند: خون آن کس که برای خدا و رضای او، از همه هستی خود با آن سبک و شیوه جانبازی در کربلا و شهادت مظلومانه و تاریخ ساز خود و فرزندانش بگذرد، چنان اثرگذار می شود که نه تنها عرش را به لرزه می افکند، بلکه همه عالم و حتی موجودات بهشت و جهنم نیز بر مصیبت‌اش اشک می‌ریزند.

ایشان با بیان این که در روز عاشورا باید طالب فهم و تدبر و تفکر در چرایی قیام حضرت اباعبدالله الحسین باشیم، در تبیین بروز این نهضت تاریخ ساز تصریح کردند: انحراف و کجروی در دین به نام دین و قرآن و خدا که از سقیفه آغاز شد به قدمت ۲۵ سال حکمرانی خلفای غاصب خلافت پس از پیامبر صلی الله علیه و آله، مردم و جامعه مسلمین را به چنان گمراهی کشاند که امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام که پس از خلیفه سوم و علی رغم میل و اصرار مردم هرگز مایل به پذیرفتن خلافت نبودند، را در مسجد و محراب نماز به شهادت رساندند.

معظم له با اشاره به این که ۵۰ سال انحراف در دین توسط خلفای جائر تا بر تخت نشستن یزید، حضرت اباعبدالله الحسین را ناگزیر به واکنش کرد، ادامه دادند: استمرار همان گمراهی و نافهمی و در نتیجه به ورطه‌ی فراموشی سپردن اصل و اساس دین که نتیجه تبلیغات دروغین بنی امیه پس از شهادت پیامبر صلی الله علیه وآله بر ضد اهل بیت علیهم‌السلام بود، آن شد که به جرم مقابله و سرباز زدن از بیعت با یزید به خروج ایشان از دین حکم کردند و فرمان قتل ایشان را صادر کردند.

فقیه برجسته حوزه علمیه قم افزودند: یکی از دلایل اهمیت محافل و آیین‌های سوگواری اهل بیت علیهم‌السلام در محرم در روزگار ما، احیا و ترویج و بیان باورها و معارف درست و صحیحی از دین است که از جانب ائمه هدی علیهم‌السلام به ما منتقل می‌شود، لذا برخی که همیشه ابتداء سعی در تهی و مخدوش شدن باورهای مذهبی و اعتقادی جامعه دارند، مانند هفته‌های اخیر با هر ترفند و حربه‌ای تلاش می‌کنند تا این محافل تعطیل شوند.

حضرت آیت الله یثربی با اشاره به بخشی از زیارت مطلقه‌ی منقول از امام صادق علیه السلام که بر ثبات قدم و پرهیز از تزلزل در اعتقادات تأکید دارد یادآور شدند: هیچ شکی بر مخاطره آمیزبودن بیماری ای که چند ماهی است بر سطوح مختلف جامعه نفوذ کرده نیست و مراقبت‌ها در عدم ابتلای فردفرد مردم به آن لازم است اما برخی که بر اثرات و مواهب محافل سوگواری اهل بیت علیهم‌السلام وقوف دارند با بهانه هایی چون نبود مراقب و خطرپذیری مردم در این آیین‌ها، می‌خواستند مردم عاشق اهل بیت علیهم‌السلام را از مجالس سوگ و ماتم و بیان معارف دین جدا کنند.

ایشان با انتقاد از وجود برخی برخوردهای دوگانه نسبت به اجتماعات مختلف یادآور شدند: ما با علم و دانش مخالف نیستیم چرا که علم ارزشی است که هویت و اصالت دارد اما اصرار داریم وقتی عزاداری‌ها و سوگواری‌ها با رعایت دستورات و الزامات بهداشتی همراه است، نباید تعطیل شوند.

معظم له همچنین با رد برخی نغمه‌ها که از سر ناآگاهی بر نبودن مراسم سوگ و ماتم در زمان ائمه اطهار علیهم‌السلام، تأکید دارند، گفتند: حضرت زینب کبری سلام الله علیها و امام سجاد علیه السلام، از کوفه و پس از ورود کاروان اسرا به شام و حضور در کاخ یزید، نخستین روضه خوان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام بودند و حضرات امام باقر و امام صادق علیهماالسلام نیز مجلس روضه تشکیل می‌دادند و علاوه بر این، آنچه ما ایرانی‌ها در بهره‌برداری معنوی از عزاداری خامس آل عبا داریم همه را مدیون عزاداری‌های امام رضا علیه السلام هستیم.