آیت الله یثربی: تحمیل مسائل عبادی در قالب جبر و زور، هم جوانان را از مکتب اصیل شیعه دور می سازد و هم موجب نفاق و سستی و ضعف در باورهای دینی می شود

حضرت آیت الله یثربی مدظله در پایان درس خارج فقه، به مناسبت فرارسیدن اربعین حسینی، همگان را به برگزاری مجالس حسینی در ایام پایانی ماه صفر توصیه نمودند.

 این جلسه که در روز دوشنبه، ۱۴ مهر ماه ۱۳۹۹، مصادف با ۱۷ صفر ۱۴۴۲ برگزار شد، استاد برجسته دروس خارج حوزه علمیه قم خاطر نشان کردند: گاهی خداوند بندگان را چنان در نعمت غرق می‌کند که بندگان از اعطاکننده نعمت‌ها غافل شده و از شکر بازمی‌مانند.

یکی از نعمت‌های عظیم الهی زیارت اربعین حسینی است که متاسفانه در سال جاری، اکثر شیعیان جهان از این فیض الهی محروم شدند. این ضایعه دردناک و در پی آن حسرت فراوان موجب شد که شیعیان قدر این نعمت بزرگ الهی را دانسته و در سال‌های آینده با شور و هیجان بیشتری به زیارت اربعین بروند.

معظم له با اشاره به وظیفه روحانیت در این ایام اظهار داشتند: درست است که حفظ جان شیعیان و سلامتی آنان از اوجب واجبات است؛ اما اگر مجالس حسینی به بهانه بیماری کرونا تعطیل شود هم موجب ناراحتی و عدم رضایت اهل بیت علیهم‌السلام می شود و هم خسران عظیمی در مبانی اعتقادی مردم ایجاد خواهد شد.

ایشان افزودند: در طول تاریخ تشیع، حادثه عاشورا و درپی آن اربعین حسینی، نه تنها حافظ و پاسبان اعتقادات شیعیان بوده بلکه ناجی شیعیان از انحطاطات و انحرافات اخلاقی و اجتماعی بوده است. اگر مجالس حسینی به هر بهانه‌ای تعطیل شود موجب شادی و سرور مخالفین شیعه خواهد شد.

آیت الله یثربی با اشاره به اصلی مهم در اقامه واجبات و ترک محرمات ابراز داشتند: اگر مسائل عبادی در قالب جبر و زور به مردم تحمیل شود هم جوانان را از مکتب اصیل شیعه دور می سازد و هم موجب نفاق و سستی وضعف در باورهای دینی می‌شود.

روحانیت باید با اسلحه علم و با تأسی به مظاهر رأفت و رحمت الهی، به بیان لطائف دین بپردازند و در این مسیر، سیره عملی رسول خاتم و اهل بیت علیهم‌السلام را سرلوحه امور تبلیغی خود قرار دهند.

استاد معظم اظهار داشتند: در سالیان گذشته به خاطر عوامل مختلف، اعتقادات شیعیان و به خصوص نسل جوان مورد هجمه مخالفین و دشمنان دین و اهل بیت علیهم‌السلام قرار گرفته است؛ امروزه شیعیان به شدت به مباحث اعتقادی و مبانی اخلاقی احتیاج دارند و این مهم، وظیفه روحانیت را سنگین تر از قبل کرده است.

معظم له با اشاره به فعالیت عظیم مخالفان در تخریب جایگاه مرجعیت و روحانیت عنوان داشتند: همواره باید شاخصه‌های روحانیت و مرجعیت در کنار عظمت اهل بیت علیهم‌السلام محفوظ بماند. دشمنان سعی دارند پرچم مرجعیت که در طول تاریخ، نقطه قوت مکتب تشیع بوده و پاسبان و مرزبان باورهای اعتقادی شیعیان می‌باشد را به زیر کشیده و مبانی و مسائل ضاله و گمراه کننده را میان شیعیان رواج دهند. از این رو روحانیت باید با شیوه‌های مختلف به تقویت این پایگاه عظیم شیعه بپردازند که اگر در این رکن و ستون مکتب تزلزلی ایجاد شود تمام کیان و ارکان مکتب تشیع دچار انحطاط و انحراف خواهد شد.