آیت الله یثربی: عالمان دین باید با اندوختن سرمایه دانش و بینش، هدایت به عنوان میراث انبیاء را استمرار و از انحراف جلوگیری کنند، در غیر این صورت خود جاهل بوده و مردم را به جهالت سوق می‌دهند

مجلس جشن میلاد حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله و حضرت امام صادق علیه‌السلام در جمع اساتید و طلاب مدرسه فقهی اهل البیت علیهم‌السلام و با بیانات آیت الله یثربی مدظله به صورت حقیقی، مجازی و با رعایت توصیه‌نامه‌های بهداشتی برگزار شد.

این مراسم که در روز دوشنبه ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۹، مطابق با ۱۶ ربیع الاول ۱۴۳۲ برگزار شد، استاد برجسته دروس خارج حوزه علمیه قم مسئولیت پنج گانه رسول خاتم صلی الله علیه و آله را چنین بیان نمودند: براساس آیه شریفه « یا أیّها النّبی إنا أرسلناک شاهدا و مبشّرا و نذیرا و داعیا إلی الله بإذنه و سراجا منیرا » خداوند متعال پنج خصوصیت و مأموریت برای رسول الله صلی الله علیه وآله ذکر فرموده است.

شاهد آفرینش و معاد مخلوقات؛ بشارت دهنده رحمت حق متعال؛ ترسانده خلایق از تخلفات و معاصی؛ دعوت کننده به سوی خداوند و چراغ نورافشان هدایت.

ایشان افزودند: در این میان، آن‌چه اذن الهی در آن برجستگی یافته، مسئولیت دعوت و هدایت مردم به سوی خداوند است که نشان‌گر عظمت نعمت هدایت است.

معظم له ثمره وجودی انبیای الهی را دو اصل مهم تزکیه و تعلیم دانستند و اظهار داشتند: پیامبران علیهم‌السلام با ابزار تبشیر و انذار مردم را به سوی تزکیه و تعلیم هدایت می‌کنند و تخلّق به اخلاق الهی را در میان آنان رواج می‌دهند.

استاد معظم ابراز داشتند: عالمان دین باید با اندوختن سرمایه دانش و بینش، هدایت به عنوان میراث انبیاء علیهم‌السلام را استمرار بخشیده و از انحراف و اعوجاج جلوگیری کنند، در غیر این صورت خود جاهل بوده و مردم را به سوی جهالت سوق می‌دهند که محصول آن پدیدارشدن فرقه‌های تندرو و خشن هم‌چون داعش از درون دین رحمت است.

آیت الله یثربی خاطرنشان کردند: اگر فقاهت در دین حاصل شد و قدرت اجیر علم گردید، جامعه به سمت آزادی و تعالی فکری مردم و صرف ثروت‌ها در مسیر صحیح، حرکت خواهد کرد؛ و اگر قدرت اجیر جهل و نادانی شد، استبداد و دیکتاتوری حاکم خواهد شد.

استاد معظم اظهار داشتند: اگر در حوزه‌های علمیه، تفقه در دین برای طلاب حاصل نشود، هرکس به گمان عالم بودن وارد اجتماع شود و نقش هدایت‌گری را برعهده بگیرد، نتیجه‌اش انحراف مردم از آموزه‌های اصیل دینی و نسبت دادن مسائل جعلی به ساحت دین می‌‌شود.

چنین رفتارهای برخاسته از عصبیت و جهالت، فاصله روحانیت با مردم را روزبه‌روز بیشتر می‌کند.