آیت الله یثربی: عاشورا با غدیر پیوند دارد و اگر عاشورا نباشد از غدیر نیز خبری نخواهد بود

حضرت آیت‌الله یثربی مدظله در دیدار مدیران و اعضای مجموعه آموزشی دارالمعرفه با ایشان، با تاکید بر این که باید بکوشیم مظاهر و مجالس عاشورا به طور شایسته و باشکوه اقامه شود افزودند: باید محرم و عزاداری‌ها را بسیار پاس بداریم و برای برگزاری باشکوه آن بکوشیم چرا که عاشورا با غدیر پیوند دارد و اگر عاشورا نباشد از غدیر نیز خبری نخواهد بود.

 

حضرت آیت‌الله یثربی مدظله در این دیدار با اشاره به واقعه بزرگ غدیر یادآور شدند: عید غدیر در منابع روایی دارای فضیلتی بزرگ‌تر از سایر اعیاد دینی، معرفی شده و روزه و اطعام در آن مورد تأکید قرار گرفته است.

ایشان با بیان این که در “آیه‌ی اکمال” سخن از اتمام نعمت و رضایت خداوند متعال است خاطرنشان کردند: دینی که از انبیاء گذشته تا رسول خاتم صلی الله علیه وآله وسلم بنیان نهاده شده و ادامه یافت و پس از نصب الهی امیرالمؤمنین علیه‌السلام به اکمال رسید.

فقیه برجسته حوزه علمیه قم در بیان تفاوت های شیوه ابلاغ رسالت خاتم پیامبران گفتند: خطاب‌های خداوند در قرآن مجید به خاتم الانبیاء صلی الله علیه وآله همواره با ملاطفت و مهربانی است حتی به جان ایشان سوگند یاد می‌کند اما در رابطه با وظیفه‌ی ابلاغ نصب امیرالمؤمنین علیه‌السلام همراه با شدت است که اگر این موضوع را بیان نکنی، وظیفه‌ی رسالت را انجام نداده‌ای.

حضرت آیت‌الله یثربی همچنین با ارج نهادن به مجاهدت های علمای شیعه در طول تاریخ افزودند: جمعیت شیعه و پیروان امیرالمؤمنین علیه‌السلام در دوره‌های معاصر نسبت به صدر اسلام، قابل مقایسه نیست و این رشد در طول تاریخ با تلاش و مجاهدت‌های عالمان و فقیهان شیعه به دست آمده است. باید این تلاش‌ها را ارج نهیم و با غفلت یا انحراف این دستاورد بزرگ را از بین نبریم.

ایشان در ادامه یکی از لغزش‌گاه‌های فراروی شیعیان گرفتار شدن در وادی غلو یا تقصیر دانستند و تاکید کردند: در دفاع از ساحت مقدس امیرالمؤمنین علیه‌السلام آیات و روایات و براهین عقلی فراوان در دست داریم نیازی به نقل‌های نادرست نداریم.

فقیه برجسته حوزه علمیه قم با بیان این که غلو انحرافی است که به خروج از دین می‌انجامد تصریح کردند: افتخار امیرالمؤمنین علیه‌السلام این است که عبد و فرمانبر رسول الله صلی الله علیه وآله هستند و رسول الله صلی الله علیه وآله به عبودیت خداوند مفتخرند و عبودیت بر رسالت مقدم است.

حضرت آیت‌الله یثربی همچنین در باب اهمیت حذر از محرمات و انجام واجبات در دین افزودند: حضرات اهل بیت علیهم‌السلام تأکید فراوان دارند که هرکه از خداوند اطاعت کند، دوستدار ماست و هرکه خداوند را نافرمانی کند، دشمن ما، بنابراین انجام واجبات و ترک محرمات در حیطه امور شرعی و اخلاقی اهمیت دارد.

به بیان معظم له، اعتقاد به واجب الاطاعه بودن امام علیه‌السلام، یکی از ارکان معرفت امام علیه‌السلام است لذا توجه به مضامین زیارت جامعه و زیارت غدیریه حضرت امام هادی علیه‌السلام جایگاه ویژه‌ای دارد.

مجموعه دارالمعرفه در زمینه آموزش ذاکران اهل بیت علیهم‌السلام و آشنایی آنان با مباحث اعتقادی شیعه و حفظ اشعار و متون روایی فعالیت دارد. در این دیدار ۴ نفر از فارغ التحصیلان این مجموعه با اهدای عبا توسط آیت الله یثربی، به سلک مداحان سنتی مجالس اهل بیت علیهم‌السلام وارد شدند.