ریشه بسیاری از نابسامانی‌های مدیریتی میل و آلودگی به قدرت طلبی و دوری از قافله اخلاق و انسانیت است

مسجد جامع حبیب بن موسی” علیهماالسلام ”  درصبح عید سعید فطر پذیرای امت خداجویی بود که پس از یک ماه روزه داری و ساییدن پیشانی تضرع و بندگی بر آستان حضرت دوست، .این بار نیز در صفوفی به هم فشرده و به امامت فقیه ولایی، حضرت آیت الله یثربی” دام ظله ” نماز عید برپا کردند.

فقیه برجسته حوزه علمیه قم صبح سه‌شنبه در خطبه‌های نماز عید سعید فطر کاشان با ذکر روایاتی در موضوع توبه و استغفار، گفتند: اکنون که به دنبال یک ماه عبادت و دوری از گناه و بازشدن درهای رحمت الهی به روی بندگان، ان شاء الله در مسیر قرب الهی قرار گرفته‌ایم، مبادا با لغزش و انحراف، به حالات قبل از ماه رمضان بازگردیم.

حضرت آیت الله یثربی با بیان این که فرشتگانِ کاتب اعمال و رفتار، زمین و اعضایِ بدنِ بنده توّاب پس از استغفار و توبه او به اراده‌ خدا، گناهان او را فراموش می‌کنند، یادآور شدند: بنده توّاب و متّقی و پرهیزکار محبوب خداوند می‌شود و وقتی بنده‌اش برای او محبوب شد هر چه از درگاه‌ا‌ش طلب کند به او می‌بخشد.

معظم له همچنین در خطبه دوم نماز عید سعید فطر کاشان با اشاره به اوضاع نابسامان معیشتی هموطنان گفتند: ما با این‌که صاحب مقام و منصبی نیستیم، اما بابت این شرایط اسف‌بار و به واسطه لباسی که بر تن داریم از مردم شرمساریم.

حضرت آیت الله یثربی ادامه دادند: دولت و حکومتی در دنیا دارای اعتبار است که مردم خود را از حیث معیشت و تامین زندگی، بی‌نیاز کرده باشد و بر این اساس جای ابراز تاسف است که ما در این زمینه عقب افتاده‌ایم. جای تأسف است که هیچ‌یک از وعده‌های معیشتی سالیان اخیر تحقق نیافته است.

معظم له یکی از ریشه‌های نابسامانی‌های اقتصادی و مدیریتی را در انحرافات نفسانی و شهوانی دانستند و یادآور شدند: انحرافات شهوانی نه به معنی لذات جنسی بلکه به معنی میل و آلودگی به منصب خواهی و قدرت طلبی، پست و میزپرستی و دوری از قافله اخلاق و انسانیت و مردم‌خواهی است.

ایشان در ادامه با خطاب قراردادن مسئولان کشور تاکید کردند: حالا که در تامین معاش مردم ناتوان هستید،امر مردم در معیشت، اقتصاد، واردات و صادرات را به خود آنها واگذار کنید.

حضرت آیت الله یثربی با بیان تأکید معارف دین بر وجود خصلت رحمت و مهربانی در میان مردم، افزودند: مردم در قبال هم با رحم و انصاف و مروت رفتار کنند و حالا که اوضاع اقتصاد بسامان نیست، با هم مدارا کنند؛ برای پرداخت حقوق واجب مالی مثل زکات فطره و سایر خیرات نیازمندان فامیل و همسایه را در نظر داشته باشند و حتی اگر امکان کمک و رسیدگی به نیازمندان را ندارند، حتما برای آن‌ها دعا کنند تا فرهنگ محبّت و رحمت انسان‌ها به یکدیگر محفوظ بماند.

 

لینک گزارش تصویری

گزارش تصویری نماز عید سعید فطر به امامت آیت الله یثربی مدظله – پایگاه اطلاع‌رسانی حضرت آیت‌الله میرسید محمد یثربی (yasrebi.ir)