ارتقای سطح ایمان و اعتقاد و هدایت و آموزاندن علم و دانش معرفتی خود با عمل‌گرایی، دو وظیفه فضلا و طلاب است

فقیه برجسته حوزه علمیه قم در دیدار شماری از فضلا و طلاب حوزه علمیه مرحوم آیت الله یثربی کاشان با ایشان، با اشاره به مشقّات و دشواری های تبلیغ و نشر معارف اهل بیت علیهم‌السلام در عصر حاضر بر خلاف عصر ائمه معصومین علیهم‌السلام، گفتند: فضلا و طلاب علوم دینی اگر به راه و عقیده خود یعنی بیان و آموختن مسیر رستگاری و نشر معارف الهی به بندگان خدا اعتقاد دارند، نباید از کوشش در این راه با وجود دشواری‌ها و مرارت‌ها فروگذار کنند.

حضرت آیت الله یثربی با بیان اینکه طی طریق در مسیر نشر معارف اهل بیت علیهم‌السلام حتما با مشقّت همراه است، یادآور شدند: در روایات متعدد از حضرات معصومین علیهم‌السلام، عالمان دین و آموزگاران نشر معارف دین و اهل بیت، دارای پاداش و جایگاهی بس عظیم و ارجمند در قیامت هستند.

ایشان در این باره با بیان حدیثی از امام رضا علیه‌السلام افزوند: از آن حضرت روایت است که هر فقیه و عالمی معارف ما را نشر کند و به دیگران بیاموزد در قیامت به او مژده می دهند هر کسی که از تو علم و معرفتی آموخته و حتی کسانی که با واسطه و نقل قول از دانش معنوی و معرفتی تو آگاه شده اند، راهی بهشت می‌شوند.

معظم له با اشاره به بلندمرتبه‌گی چنین جایگاهی در نزد خدای تعالی گفتند: از حضرت رسول خاتم صلی الله علیه و آله نیز روایت است کسی که عامل به ارشاد و هدایت بندگان خداست و در این راه تلاش می کند، پاداش او همراهی و معیّت با من در روز قیامت است.

فقیه برجسته حوزه علمیه قم با بیان روایتی دیگر از امیرالمومنین علی علیه السلام به نقل از علامه مجلسی قدس‌سره در بحارالانوار یادآور شدند: امیرالمومنین علیه‌السلام در این روایت می فرمایند عالمان و آموزگاران معرفت اولیاالله و ناقلان و راویان احادیث در هر عرصه ای از قیامت که وارد شوند نوری مانند تاج بر سر و لباسی بر تن اوست که ارزش هر نخ آن لباس از تمام دنیا و هر چه ثروت و مال دنیوی بالاتر است.

فقیه برجسته حوزه علمیه قم با بیان روایت دیگری به نقل از علامه مجلسی خاطرنشان کردند: حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها روزی در هنگام ملاقات یکی از زنان مدینه با ایشان پس از پاسخ به چندین سئوال که جنبه احکام دینی داشت، وقتی با این جمله که گویا شما را خسته نمودم روبرو شدند بلافاصله فرمودند در من هیچ اثری از خستگی و مرارت از پاسخ به سئوالاتت نیست، زیرا من بر اساس علم و دانسته هایم مامور به پاسخگویی به سئوالات مؤمنان هستم و هم اینکه اگر از خاک تا عرش را از لؤلؤ و طلا سرشار و مملو کنند،باز هم پاداش من بیش از آنهاست.

حضرت آیت الله یثربی ادامه دادند: فضلا و طلاب دو وظیفه دارند، نخست در خویش سطح ایمان و اعتقاد معرفتی و انسانی و اسلامی را ارتقا دهند و دوم با عملگرایی علم و و دانش معرفتی خود را بیاموزانند و در حد توان خود یاری‌گر مردم باشند.

معظم له با تاکید بر ساده زیستی همه علما و محدثان و بزرگان مکتب علمی تشییع افزودند: علما و پیشنیان فقیه و محدث ما همه در عسرت و فقر و سادگی می زیستند، نه اینکه اکنون نیز ما همانند عصر آنها زیست کنیم اما هیچگاه نباید در این مسیر دنبال رفاه‌طلبی و آسودگی و کسب نفع مادی باشیم.

ایشان همچنین با ابراز نگرانی از برخی شیوه های غلط اشاعه دین و قوانین الهی در جامعه یادآور شدند: با دروغ و تهمت و تندی و بدزبانی نمی توان دین را ترویج کرد. باید بپذیریم علت برخی دین گریزی‌ها نحوه غلط دعوت به دینداری توسط شماری از دینداران است.

فقیه برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه نگذاریم احساس قدرت در ما باعث کتمان علم شود افزودند: این بدان معنی است که حال چون بر سر سفره نشسته ایم، تلاش کنیم برای مطالبات دینی و معرفتی مردم وقت بگذاریم و آنان را از خود مایوس نکنیم،زیرا نه تنها باید بیاموزیم و آگاهی معرفتی و دینی خود را افزایش دهیم و آنها را انتقال و نشر دهیم، بلکه باید مراتب اخلاقی و انسانی و حقوق مردم و احترام به بندگان خدا را نیز رعایت کنیم.