تحریف واقعیات و انحراف افکنی در مسیر اسلام حقیقی، از شیوه‌های حکومت معاویه و یزید بود

گزیده بیانات آیت‌الله یثربی مدظله در مجلس صبح عاشورا

● حضرت‌ امام مجتبی علیه‌السلام در بستر شهادت به آقا أباعبدالله علیه‌السلام فرمودند:
روزی مثل روز تو نخواهد بود. سی هزار نفر تو را احاطه خواهند کرد که مدعی‌اند که از امت جدمان هستند و سه هدف دارند:
– خون تو را بریزند؛
– زن و فرزندت را به اسارت بگیرند؛
– اموال‌ات را به غارت ببرند.
پرسش اساسی این است که چگونه می‌شود یک عده به‌عنوان مسلمان و ادعای مسلمانی که ظواهر دینی هم در آن‌ها کاملا آشکار بوده به جنگ سیدالشهداء علیه‌السلام می‌روند؟

● پاسخ این سوال را در مکاتبه‌ای بین «عبد الله بن عمر» و «یزید بن معاویه» می‌توان یافت.
عبدالله عمر؛ فرزند خلیفه دوم به یزید، نامه نوشت:
بلای عظیمی در دین، وارد کردی و مصیبت بزرگی رخ داد و حادثه عظمایی بود، و هیچ روزی مثل روز حسین نیست.
یزید در پاسخ و خطاب به وی نوشت:
ای احمق! ما ۱) مالک و صاحب خانه‌های نوساز بلندمرتبه شده‌ایم؛ ۲) فرش‌های گسترده به میراث به ما رسیده و پشتی‌های روی هم چیده شده به ما رسیده که کنایه از اوج رفاه است؛ اگر این رفاه و امکانات، حق ما بوده، ما در کشتن حسین از حق‌مان دفاع کردیم ولی اگر این حق از آن ما نبوده، اولین کسی که این سنت را گذاشت و حق‌ را از اهل‌اش گرفت، پدر تو بود.

● رسیدن به قدرت و مقام در نهایت به دو نوع برداشت و یک دوراهی ختم می شود؛ یک سَمتِ رسیدن به قدرت، حکمرانی اخلاقی و انسانی و مروت با مردم و دل نبستن به مادیات و جاه و مقام است و سَمت دیگر، حرص مال و حب دنیا و ماندن در قدرت به هر قیمت و سیاست‌بازی و فریب‌کاری و موروثی کردن قدرت و ظلم و ستم و سرکوب مخالف و سخت‌کردن تامین معاش برای مردم است.

● حضرت امام سجاد علیه‌السلام فرمودند:
در قائمه و دسته شمشیر رسول الله صلی الله علیه وآله ورقه‌ای یافتم که در آن، سه دستور بود.
۱) اگر کسی با تو قطع رابطه کرد، تو قطع نکن؛
۲) اگر کسی به تو بدی کرد، تو با او خوبی کن؛
۳) حق را بگو حتی اگر به ضرر تو باشد.
این دستورالعمل یعنی ای کسی که قدرت داری؛ مبادا زورمندی، قدرت‌مداری تو بر مردم و جامعه، باعث شود که ارتباط خود با دیگران را قطع کنی؛ به دیگران بدی نمایی حتی اگر آن‌ها به تو بدی کرده‌اند؛ مبادا قدرت تو مانع از این شود که حق بگویی.

● رسول مکرم اسلام صلی الله علیه وآله منادی و اسوه اخلاق بودند. اخلاق حسنه و نوع نگاه فطری و اخلاقی ایشان به اداره جامعه به گونه‌ای بود که وقتی امور مدینه در اختیار آن حضرت قرار گرفت، دو قبیله اوس و خزرج که سال‌ها با یکدیگر اختلاف داشتند، به واسطه تطابق ذات و فطرت خود با نگاه و اندیشه ایشان، با هم صلح و سازش کردند.

● بیش از هزار سال قبل از انعقاد پیمان‌های بین‌المللی در زمینه حقوق بشر، وقتی در جنگ خیبر، عده‌ای به ایشان گفتند می‌توانیم برای غلبه بر آنها و نابودی‌شان آب را بر اهالی خیبر ببندیم یا آن را مسموم کنیم آن حضرت به شدت با این ایده‌ها مخالفت کردند و فرمودند: دشمنان ما در این نبرد اطفال بیگناه، زنان و افراد مسن این طایفه نیستند لذا استفاده از این روش را قویا نهی فرمودند.

● پیامبر مکرّم صلی الله علیه وآله از سیاست بازی در امر توسعه اسلام و حکومت داری به شدت پرهیز داشتند. وقتی ایشان در برابر دعوت یکی از قبایل به اسلام با شرط‌شان مبنی بر واگذاری قدرت به آنها پس از وفات خویش مواجه شدند، در پاسخ همه چیز را به تمایل و امر الهی حواله دادند.

● سلمان فارسی نمونه بارز یکی از مومنان صدر اسلام است که بر اساس طینت و سرشت پاک‌اش، جذب منش و سیره رسول اکرم صلی الله علیه وآله شد و هیچگاه فریفته مظاهر دنیوی نگردید.

● یک نوع نگاه به قدرت مانند نگاه پیامبر اکرم و حضرت أمیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب صلوات‌ الله علیهما به دور از حب جاه و تمایل به مطامع دنیوی است و نوع دیگر نیز نمونه معاویه و فرزندش یزید است که برای استمرار دستگاه و حکومت خود از هیچ روش غیر اخلاقی و غیر انسانی ابا ندارند.

● تحریف واقعیات و انحراف افکنی در مسیر اسلام حقیقی را از شیوه‌های حکومت‌داری معاویه و یزید با نگاه دنیوی به قدرت بود.

● در کربلا، بسیاری از سران فریب خورده‌ی سپاه کوفه حافظ قرآن، اهل تهجد و نماز شب بودند چنانچه پیشانی برخی از آنها پینه بسته بود و برخی از لشکریان آنها در شب عاشوا نیز ختم قرآن کردند.

● عمر بن سعد که فرماندهی سپاه کوفه را بر عهده داشت، علاوه بر اینکه فرزند صحابی پیامبر صلی الله علیه وآله، یعنی سعد بن ابی وقاص است در کوفه نیز مربی آموزش قرآن بود، این یعنی آنکه فریب‌کاری بنی امیه و دستگاه یزید به حدی بود که طایفه‌ای از مسلمانان را که در عمل به ظواهر و فرائض دینی کوشا بودند اما در درک معارف اهل بیت علیهم‌السلام و حقیقت دین ناتوان بودند را توانستند روبروی سپاه اندک فرزند رسول خدا حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام در کربلا قرار دهند.

http://yasrebi.ir/1402/05/07/گزارش-تصویری-برگزاری-مجلس-عزاداری-سنت/