فقیه برجسته حوزه علمیه در آیین باشکوه و سنتی مقتلخوانی صبح روز عاشورا، با تبیین مفهوم “معالم دین”، ریشهی حرکت اباعبدالله (علیه السلام) از مکه و مدینه به سمت عراق و سپس شهادت مظلومانهشان شان در کربلا را وجود نشانههای ظاهری دینداری و نبود فاصله میان حق و باطل در جامعه آن روز بلاد مسلمانان دانستند و افزودند: جامعه آن روز چنان در ورطهی انحطاط و کجفهمی بود که برای نجات از این حالت راهی جز آشکار کردن ماهیت ظاهرسازان وجود نداشت.
حضرت آیت الله یثربی ( دام ظله) که صبح یک شنبه در مسجد جامع زیارت حبیب بن موسی (علیهماالسلام) و در جمع خیل عظیم اقشار مختلف مردم و عزاداران روز عاشورا سخن می گفتند، علت واقعه کربلا و شهادت اباعبدالله(علیه السلام ) و یارانش در واقعهی عاشورا را از رخدادهای گویا، معلوم و مشخص تاریخ اسلام برشمرده و یادآور شدند: این که آن حضرت در طول مسیر سفر به عراق با اهل بیتش مکرر می فرمایند خداوند می خواهد خود و یارانم را کشته و خانواده و فرزندانم را در حالت اسیری ببیند در این است که بنا به فرمایش امام صادق ( علیهم السلام) برای مردم، با بذل خون اباعبدالله (علیه السلام) راه نجات از جهالت و رهایی از سرگردانی فراهم می گردد
استاد برجسته دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، نقش اباعبدالله الحسین (علیه السلام) و ثمره خون آن حضرت را هم در نجات کلی و هم در رهایی بشریت از سرگردانی و ضلالت مهم دانستند و تصریح کردند: در جامعهیی که جز باطل و حق به یغمارفته چیز دیگری دیده نمیشود و ستمگران و دین فروشان برای رسیدن به منویات پلید خود و بر پایهی جهل مردم ، ظاهر و پوستهیی از دین و شریعت بر بطن باطل و چهره کریه خود پوشانده اند و در این هنگام تشخیص حق از باطل سخت می نماید، آن گاه بهترین بنده خدا جان و مال خود را فدا می کند تا مسیر و هدف زندگی انسان ها در آن عصر دگرگون شود
ایشان با اشاره به برخی تحریفات بیان شده از فلسفهی حرکت اباعبدالله ( علیه السلام) در طول دهه های اخیر یادآور شدند: امام حسین (علیهم السلام) در کربلا بارها و بارها نه فقط در برابر اصحاب خود، بلکه در مقابل سپاه کوفه از این سخن گفتند که حرکت من به جهت نجات جامعه اسلامی از انحراف و کج فهمی و برگرداندن علائم و نشانه های حقیقی و اصیل دین داری به جامعه مسلمانان است
حضرت آیت الله یثربی سپس در تبیین دین ظاهری و نمادین در دوران معاویه و پس از مرگ او خاطرنشان کردند: در دوران معاویه و پس از وی ظواهر شرع مانند نماز جماعت و رونق داشتن مساجد و ادای واجبات مالی ، در جامعه کاملا رعایت می شد اما این ها همه تنها ظاهر و نماد و پوستهیی از دین و شریعت بود. بر این اساس نادرست است که برپاداشتن نماز به عنوان یکی از انگیزه های حرکت اباعبدالله ( علیه السلام) معرفی شود و مثلا چنین نتیجه گرفته شود که نماز ظهر عاشورا نسبت عزاداری ترجیح دارد، تا جایی که در ذهن مردم نماز ظهر عاشورا به صورت یک نماز متفاوت با نماز ظهر سایر ایام جای گیرد
معظم له در ادامه با برشمردن برخی از معالم و نشانه های دین و جامعه دینی، تصریح کردند: صرف این که در شهرها نماز جماعت ها و مساجد پررونق داشته باشیم یا حافظان قرآن فراوان باشند، نشانه داشتن جامعه یی دینی، پویا و زنده نیست؛ بلکه در جامعه پویا و اصیل اسلامی مظلومان باید قادر باشند حق و سهم خود را بدون ترس و لکنت از ظالم بگیرند و گرسنهیی در جامعه یافت نشود. نبود فقیر و گرسنه و برآوردن حوائج مردم و تأمین .نیازهای اساسی و واجب جامعه، از جمله نشانه هایی است که چهرهیی واقعی و غیر متظاهر از یک مدیر و مسؤل و کارگزار اسلامی نشان می دهد
استاد برجسته دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با اشاره با موج شدید تخریب و تهمت دستگاه بنی امیه و معاویه علیه امیرالمومنین (علیه السلام) و فرزندان و خاندان ایشان تصریح کردند: ببینید عرصه از بعد تبلیغاتی و تلاش سخن پراکنان و مداحان و سخن وران دستگاه معاویه تا چه حد بر سیدالشهدا (علیه السلام) تنگ می شود که یزید بن معاویهی فاسد و شراب خوار لقب امیرالمؤمنین می گیرد و بر امورات جامعه مسلمین مسلط می شود و از آن سو حسین بن علی( علیهماالسلام) و نوادهی رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) که قصد اصلاح جامعه را دارد با لقب خارجی یعنی خروج کننده بر خلیفه و حکومت یاد می کنند و اگر در کربلا و در گودال قلتگاه کوفیان با هر چه از دستشان میرسد بر حسین (علیهم السلام) می تازند و بر پیکرش فرود می آوردند حاصل آن تخریب ها، دروغ ها و تهمت های دستگار جبار معاویه و یزید است
معظمله ضمن انتقاد از روش برخی گویندگان و خوانندگان که رفتاری مغایر سنتهای صحیح دارند و گاه منفعت طلبانه به کرامت سازی می پردازند، افزودند: تقاضای ما از سیاست گزاران و حاکمان این است بگذارید اصالت و ارزش این آیین های عزاداری اهل بیت( علیهم السلام) برای مردم باقی بماند و از کشیده شدن جلسات عزاداری اباعبدالله (علیه السلام ) و دستگاه روضهی اهل بیت به ورطهی جناح بازیها و حزب گراییها جلوگیری و نگذارند این محرم و صفر را که اگر نبود انقلاب اسلامی قطعأ به پیروزی نمی رسید مورد دستبرد آلودگی ها و حواشی قرار گیرد
پس از مقتلخوانی باشکوه صبح روز عاشورا در مسجد جامع زیارت حبیب بن موسی(علیه السلام) توسط حضرت آیت الله یثربی( دام ظله) و در حضور خیل عظیم عزاداران روز عاشورا، جمعیت حاضر در رثای عاشورای جانسوز سال ۶۱ هجری و با نوای گرم یکی از مداحان اهل بیت به عزدارای و سینه زنی پرداختند و سپس نماز ظهر و عصر به امامت حضرت آیت الله یثربی اقامه شد