فقیه برجسته حوزه علمیه قم صبح دوشنبه در حوزه علمیه مرحوم آیت الله یثربی، در جمع شمار زیادی از فضلا، اساتید و طلاب به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه گفتند: طلابی که مسیر فهم معرفت و کمال و درک و دریافت معارف دین را انتخاب کرده اند تنها با استفاده از منابع و اقوال صحیح و اصیل و دست اول فقه شیعه است که می توانند به نقطه اوج شخصیت خود و همچنین به جایگاه هدایت دینی و معرفتی جامعه دست یابند.
حضرت آیت الله یثربی در این جلسه با بیان این که با آلوده شدن ذهن و درون به افکار آلوده، دنیوی، منحرف و شهوانی نمی توان فرصتی برای تدبر و اندیشه در معارف اصیل دین یافت خطاب به طلاب افزودند: تفاوت علوم دینی با علوم دیگر در آن است که علوم دینی و فقهی نخست به معرفت اولیاالله و انبیای الهی و سپس معرفت حضرات ائمه معصومین علیهم السلام و معارف الهیه متصل است و اینها جواهر و گوهرهایی است که خداوند در اختیار هر انسانی قرار نمی دهد، لذا درک صحیح علوم الهی، فقهی و معرفتی تهذیب نفس، پاکی و بی آلایشی و تزکیه درون می خواهد.
ایشان در تبیین ارزش و جایگاه طالب علم با اشاره به روایتی از حضرت امام صادق علیهالسلام به نقل از اصول کافی و مؤلف آن شیخ کلینی یادآور شدند: بنا بر این روایت هر کدام از شما طلاب که قدم در راه کسب دانش و معرفت می گذارید ملائکه بال و پر خود را به زیر پای شما می گسترانند اما این پاداش و توجه الهی تنها متعلق به آن دسته از طالبان علم است که با اخلاص و پاکی در راه دریافت و درک معارف و کمالات انسانی کوشش می کنند.
معظم له همچنین در توصیه هایی به طلاب جوان تصریح کردند: مسیر زندگی اکنون شما در طلب علوم فقهی و معرفتی، مسیری صعب و سنگین و پرمرارت است بنابراین از شما که از نشاط و توان جوانی برخوردارید پذیرفته نیست که اوقات طلبگی خود را به گعده و بیکاری و انفعال بگذرانید و در گام نخست لازم است تا اولأ با مطالب و دروس و مباحث انس پیدا کنید و علاوه بر گوش فرادادن و درک صحیح جزییات آنها در محضر فضلا و استادان، در جمع دوستانِ هم مباحثه نیز به تکرار و مرور مجدد بگذارید تا این مفاهیم برای شما به نحو شایسته تری قابل فهم باشد چرا که در سنین بالاتر، از درک و فهم آنها ملول و خسته می شوید.
فقیه برجسته حوزه علمیه قم افزودند: گام دوم طلاب در طی مسیر دریافت دانش و معارف دین الهی، تهذیب نفس و طهارت درون از نفسانیات و تعلقات افراطی مادی است تا با تهی شدن قلوب از ظواهر دنیوی و تطهیر باطن از این عناصر ، ظرفیت درک علم و دانش و دریافت معارف و کمالات انسانی و معنوی در ما افزون تر گردد زیرا فکر و ذهنی که آلوده به نافرمانی و و در مسیر تمرد از فرامین الهی باشد قابلیت درک معرفت الله را نخواهد داشت.
حضرت آیت الله یثربی سپس در تبیین جایگاه هدایت و راهبری مردم به سمت انوار معرفتی و انسانی یادآور شدند: از امیرالمؤمنین علیه السلام روایت است که خداوند انبیا را مبعوث کرد تا فطرت انسانها که ذاتأ از گناه و ظلم و تعدی به حقوق دیگران بری است، به وسیله هدایت و تذکار انبیا شکوفاتر و دفینه ها و درونیات پاک و زلال آنها ابزاری برای رسیدن به مرحله دوری از گناه و آراستگی به تقوی و پرهیزکاری و دریافت اصول و معارف انسانی و الهی باشد.
ایشان با تأکید بر این که گناه سد عظیمی در برابر درک توفیقات و لذات تسلیم خدابودن و چشیدن طعم شیرین اعمال و افعال مستحب است خاطرنشان کردند: واجب روزه به عنوان حکم خداوند تنها برای نخوردن و نیاشامیدن از سحر تا افطار به نیت تسلیم در برابر امر خدا نیست، بلکه دل اگر از اندیشه بد و زشت و گوش و زبان اگر از شنیدن و بیان بدزبانی و تهمت و غیبت مصون بود آن گاه به جای آوردن روزه نزد خداوند ارزشی دوچندان پیدا می کند.
معظم له همچنین با اشاره به این که هادیان و راهبران مردم و جامعه به سمت دریافت معارف دین، خود باید عامل و پایبند به دوری از محرمات و انجام واجبات و مستحبات و افعال نیک باشند افزودند: اگر عالمی شُهره و دارای نام و عنوان دچار گناه و لغزش شود به مثابه انهدام و غرق شدن یک کشتی به دست ناخداست چون عموم مردم الگوی رفتاری معرفتی و انسانی از روحانیت می گیرند، انحراف آن روحانی مشهور به انحراف و غرق شدن کشتی جامعه ختم می شود، لذا چون عامه مردم عالم و دارای درک و بینش عمیق در انجام واجبات و مستحبات نیستند، لذا الگوی خود را از روحانیت می گیرند و در این بین ما به عنوان طبقه روحانیت باید در نحوه و کیفیت رفتار و عمل دینی و ارزشی خود دقت بیشتری داشته باشیم.