آیت الله یثربی در جمع نمازگزاران عید سعید قربان: خطر انحراف و انحطاط جامعه با دروغ و تهمت و غیبت توسط برخی دین مداران، بدتر از گناهان شخصی و خصوصی است

استاد برجسته دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، صبح جمعه در خطبه دوم نماز عید قربان و در جمع خیل عظیم مردم نمازگزار کاشان در مسجد جامع حبیب بن موسی(ع)، استفاده ابرازی از دین برای رسیدن مطامع دنیوی را بدتر از گناهان ظاهری و شخصی دانستند و افزودند: امروز در جامعه گناهانی مانند دروغ و غیبت رواج پیدا کرده اند که البته متأسفانه قبح آنها از بین رفته، عده یی به راحتی دروغ می گویند و آن را هم به اسم دینداری توجیه می کنند و توجه ندارند که وقتی در جامعه غیبت و دروغ با لباس دین و شریعت به وفور یافت شد جامعه و همه چیز را مانند لجن زاری در خود فرو می برد.

حضرت آیت الله یثربی شریعت و معارف دینی امروز را برای عده یی دکان و ابزار کسب مال و منال و تجارت و پست و مقام خواهی دانستند و یادآور شدند: امیرالمؤمنین (ع) در بیانی پیرامون دین و امور مادی می فرمایند اگر شما دین خود را تابع و ابزار امور دنیوی و دنیایی کردید و رهبر و راهبر و و پیشوای شما دنیا و هوی و هوس جهان مادی بود، به معنای هلاکت شما در دنیا و آخرت است اما اگر دین و معارف الهی را دستورالعمل و معیار زندگی دنیایی خود قرار دادید سعادت نصیب تان خواهد شد.

ایشان برخی گناهان را در جامعه امروز در دو مرتبه خصوصی و شخصی و عمومی و اجتماعی دسته بندی و تصریح کردند: مثلأ برخی گناهان اخلاقی که ریشه شخصی و غریزی دارد، شخص مرتکب ممکن است بعد از مدتی با خدای خود خلوت کند و با توبه مورد مغفرت واقع شود اما گناهانی مانند دروغ و غیبت و تهمت هستند که آثار سؤ و مخرب برای یک امت و جامعه و محله دارند و اجتماعی را به انحراف و مهلکه سقوط می کشاند و سؤال این جاست که آن شخص گناهکار که عمدتأ به اسلام و دین و با چهره و ژست به ظاهر دینی این گناهان را مرتکب می شود چگونه می خواهد به درگاه خداوند استغفار کند؟ چگونه ممکن است که آبروی یک مؤمن که حق الناس است و سال های طولانی جمع شده را به حراج بگذاریم و بعد بخواهیم مثلأ در شب های احیای قدر با تضرع و گریه و استغفار از زیر دین آن خارج شویم؟

استاد برجسته دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم بخشی از مشکل امروز جامعه را فاصله عمیق بیان و عمل مدعیان دینداری دانستند و افزودند: در همه زمان ها عده یی در مقام سخنران و خطیب، از عدالت و عدل سخن گفته اند و می گویند اما در مقام عمل وقتی نوبت به خود آنها می رسد ناتوان از عدالت ورزی هستند و بر خلاف عدالت عمل می کنند.

به گفته ی ایشان، برای این عده روز قیامت که در برخی روایات روز” یوم الحسره ” نامیده شده و همه اعمال نهان و مخفی انسان ها برملا شده و در ترازوی داوری قرار می گیرد میعادگاه پشیمانی و ندامت است. بدین سبب امیرمؤمنان (ع) به فرزندشان توصیه می کنند اگر می خواهی عادل باشی خودت را ترازوی زندگی ایده آل و خواستنی خودت قرار بده یعنی به عبارتی جوری با دیگران رفتار کن که توقع داری با تو ر فتار کنند.

حضرت آیت الله یثربی در ادامه خطبه دوم نماز عید قربان, ریشه کلمه ” عید را در عود، موعود و بازگشت و بندگی و عبودیت را از آموزه های عید قربان دانستند و افزودند: چیزی که فلسفه این روز به ما می آموزد این است که به وضعیت گذشته مان در ماه ها و سالهای گذشته مراجعتی داشته باشیم و به اوضاع و احوالات گذشته مان رسیدگی کنیم، به خصوص پرونده و گذشته نه چندان دور و امروز اجتماع و جامعه مان را ورق بزنیم .

معظم له با طرح این پرسش که واقعأ آیا جامعه امروز ما ویژگی های اخلاقی گذشته را حفظ کرده یا از مثبتات و ایده ال های اخلاقی آن دوران تنزل و پسرفت کرده ادامه دادند: نسل ما و همسالان ما که جامعه عمومی قبل از انقلاب را به خاطر داریم، اگر واقع بین باشیم بایبد بگوییم قطعأ عموم جامعه امروز ما در اخلاقیات دچار پسرفت و تنزل شده ییم و دلیل آن این است که از یک طرف منکر و گناه و سیئه فقط به سطح طرز پوشش و لباس سلیقه یی دختر و پسر و یا تخطی در غرایض جنسی تنزل کرده که البته اینها منکرات شخصی و خصوصی است و از طرف دیگر عده یی در همین جامعه گناهانی مانند غیبت و تهمت و تندخویی و درشت گویی را مرتکب می شوند و آبروی مؤمن و اشخاص مختلف را به حراج می گذارند که این ها فراتر و بدتر از گناهان و منکرات حریم شخصی، اجتماع و جامعه یی را به انحراف می کشاند و بدتر از همه این که این ها را زیر بیرق دین و شریعت و به اسم اسلام مرتکب می شوند.

حضرت آیت الله یثربی در ادامه همین خطبه به پیامدهای سؤ برخی اختلافات میان مسؤلان کلان کشور اشاره و یادآور شدند: نه تنها مسؤل شهر و روستا، بلکه مخاطب من بزرگان و دولت مردان و سران اجرایی نظام هستند که گاهی اوقات در دیدارهایی به آنها متذکر می شوم حالا که بعد از ۱۴۰۰ سال و به اسم اهل بیت(ع) و دین و به علت قضا و قدر صاحب منصب شده یید، اختلافات و دعواهای تان را در دیدارهای خصوصی حل کنید و آنها را به سطح جامعه نکشید. چرا باید شدت اختلافات شما آن قدر بالا بگیرد که رسانه های بیگانه و خارجی بگویند اختلافات فلانی با فلانی خیابانی شده؟ آیا مسؤلان ما فکر نمی کنند که مردم ما دارای بینش و تفکر هستند و این اختلافات را مایه‌ی زیرسؤال رفتن حیثیت مسؤلان و در نتیجه نظام می دانند؟

فقیه برجسته حوزه علمیه قم همچنین عموم مسؤلان کشوری و منطقه‌یی و محلی را توصیه به شیفته و فریفته نشدن پست  و مقام های زودگذر کردند و افزودند: این مقامات و منصب ها اگر دائمی بود به شما نمی رسید پس از این مجال خدمت در سنگر رییس جمهوری، وکالت و شورای شهر به نفع مردم و مصالح آنها استفاده کنید. ایشان مسؤلان را نه ولی مردم، بلکه نوکر و خادم آنها دانستند و یادآور شدند: اگر مردم به شما برای منصبی رأی دادند یعنی این که باری از دوش مردم بردارید.

به گفته‌ی ایشان منصب نوکری فرصت کمی برای خدمت نیست و مجال با ارزشی است و دوره های مختلف دولت ها همه فرصتی برای خدمت بوده و هست ، نه این که به آن به چشم جایگاهی برای قدرت نمایی و اقتدارگرایی همیشگی نگاه کنیم.

حضرت آیت الله یثربی، معضل اشتغال و بیکاری را بحران دیگر جامعه امروز کشور دانستند و یادآور شدند: حدود ۵-۶ سال قبل و در دوره دولت های قبلی عده یی در این شهر وام هایی با مبلغ ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیاردی گرفتند تا کارخانه راه اندازی و اشتغال ایجاد کنند اما یک ریال آن را هم خرج نکردند اما حالا که صندوق و خزانه مملکت خالی شده عده یی نه تنها مانع از سرمایه گذاری خارجی در کشور و رونق تولید و اشتغال می شوند بلکه بر طبل ناامنی می کوبند تا ایرانیان سرمایه داری هم که خارج از کشور هستند و میل و رغبت دارند تا سرمایه خود را در کشورشان خرج کنند از این کار منصرف شوند. ایشان ادامه دادند: بیکاری به فقر منجر می شود و فقر ریشه ناامنی و فحشا و فساد و معضلات اجتماعی است و برخی انسان های تنگدست را به کارهایی مبادت می کند که آدمی از بیانش شرم دارد.

حضرت آیت الله یثربی در ادامه خطبه دوم، فضای امروز کشور را دچار بیماری فقر و بحران شدید اقتصادی دانستند و با توصیه به مسؤلان برای علاج بیماری اقتصاد و رکود اقتصادی در کشور یادآور شدند: در همین کاشان و از گذشته تا امروز نمونه های زیادی از مراجعت مردم نیازمند را شاهدیم که ناتوانی در اجابت نیاز برخی از آنها اشک از دیدگان انسان جاری می کند. اما خداوند تویفق داده و در نمونه‌یی توانستیم با کمک برخی از خیرین و عده یی از دوستان بیمارستانی را تحت عنوان مرحوم والد ( رحمه الله علیه ) و برای درمان تخصصی بیماران سرطانی احداث کنیم و از این طریق منشأ کمک به مردمی باشیم که برای درمان امراض سرطانی و گاه برای گرفتن یک آزمایش راهی بیمارستان های تهران و قم می شدند اما هم اکنون خوشبختانه از آن دستگاه گرفتن آزمایش، دو نمونه در بیمارستان کاشان فعال شده و زیر زمان ۱۰ دقیقه نیازهای آزمایشی بیماران سرطانی را رفع می کند. انشالله به یاری خدا در نظر داریم حدود ۲۰ هزارمتر زمین دیگر کنار بیمارستان را نیز در آینده به این مجموعه پزشکی درمانی الحاق کنیم.

استاد برجسته دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ادامه دادند: در اقدامی دیگر و ظرف سه سال گذشته مجالی مهیا شد تا با تأسیس یک مرکز خیریه به نام دارالأکرام حضرت ابوالفضل(ع) در کاشان و بر اساس اصل حفظ کرامت انسانی افراد، بتوانیم نیازهایی مانند کفش و لباس و دفتر و لوازم التحریر و احتیاجات دیگر کمک آموزشی دانش آموزان بی بضاعت از مقطع ابتدایی تا آخر دانشگاه را رفع کنیم که تا امروز حدود ۹۰۰ دانش آموز از بچه های بی بضاعت این شهر تحت پوشش این مؤسسه قرار گرفته اند و امید داریم تا این بچه ها در آینده سرمایه های ارزشمندی برای شهر خود و جامعه باشند. به گفته‌ی ایشان در این مؤسسه البته نگاه ویژه تری به فرزندان بی بضاعت سادات داریم و علاوه بر رفع نیازهای آموزشی آنها، نیازهای مالی ماهانه آنها را نیز تقبل می کنیم.

فقیه برجسته حوزه علمیه قم چشم بستن بر اخلاق در مسیر تصاحب پست و مقام را مورد نکوهش قرار دادند و افزودند: متأسفانه گاهی اوقات برخی افراد برای رسیدن به یک پست و مقام توهمی، همه اخلاقیات و فضائل انسانی را زیر پا می گذارند در حالی که انسان اگر وجدان درونی داشته باشد برای درست زیستن نیازی به واعظ و خطیب برای نصیحت ندارد، فی المثل برخی تهمت می زنند و می گویند بیت ما و شخص بنده اشخاصی را برای شورای شهر مطرح کرده ییم، در حالی که بعد ارتحال حضرت آقا بر این نکته تأکید کردیم و امروز ” سال ۹۶ ” هم بر همان موضع هستیم که جامعه امروز کاشان بعد از ۴۰ سال به یک مرحله از بلوغ و کمال رسیده که نیازی به توصیه و گفتن بزرگان برای انتخاب مسیر ندارد.  به گفته‌ی ایشان ممکن است محبتی متقابل بین ما و برخی افراد وجود داشته باشد اما به هیچ وجه مداخله یی در امور اجرایی شهر نداریم و نداشته ایم.

فقیه اهل بیت و خطیب نماز عید قربان در خطبه اول این نماز، به پاداشتن و اقامه نمازهای اعیاد فطر و قربان را دربرگیرنده بعد معنوی این اعیاد دانستند و یادآور شدند: در معارف دینی برای خواندن گروهی دعای عرفه و ندبه وکمیل توصیه یی نشده اما برای نمازهای عید فطر و قربان گفته شده به صورت اجتماع و گروهی و در اماکن مقدس و مساجد و امامزادگان خوانده شود چون در این نمازها از خداوند ۹ مرتبه در دو رکعت تقاضا و استمداد و طلب رحمت و مغفرت داریم. ایشان ادامه دادند: برخی می گویند دعا طلب کردن و مطالبه نیست درحالی که در نمازهای عید قربان و فطر خدا را به شییوه یی دعاگونه و استمدادطلبانه به مهربانی و رأفت و کرامت و عظمتش قسم می دهیم و از طلب رحمت داریم.

حضرت آیت الله یثربی در ادامه خطبه اول، رسول مکرم اسلام(ص) را دارنده بالاترین خیر و نیکی از طرف خداوند در میان بندگانش دانستند و یادآور شدند: به گفته ذات پروردگار حضرت ختمی مرتبت(ص)، همان رسولی است که اگر عبد شایسته و صالح و ممتاز نبود به مقام رسالت و نبوت نمی رسید و مبعوث نمی شد و هم قبل از بعثت و هم در طول ۲۳ رسالت و پیامبری چنان بنده خداوند ممتاز خداوند بود که پروردگارش فرمود اگر قرار نبود تو را خلق کنیم، کهکشان و زمین را نیز خلق نمی کردیم اما از آن سو شیطان با یک نافرمانی و خودداری از پذیرش عبودیت خداوند تا امروز رانده شده بزرگ درگاه الهی است.

استاد برجسته دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم بندگی و عبودیت را نصیب و بهره بزرگی از دریای خیر خداوند دانستند و افزودند: فلسفه دورهم جمع شدن در مناجات ها و دعاها همین است که با تضرع و اشک و گریه از خدا بخواهیم ما را در شمار بندگانی که عبد صالح او هستند قرار دهد بنابراین وقتی از خواب و استراحت نخستین ساعات روز جمعه عید گذشتیم تا دو رکعت نماز عید بخوانیم به معنای آن است که در این فرصت عیدانه خدا را ستایش کنیم و از درگاهش طلب مغفرت کنیم و در عین حال دچار غرور و عجب نشویم.