آیت الله یثربی در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه: کمال فقاهت در اذهان آلوده جای نمی‌گیرد

صبح شنبه ۴ شهریور ماه ۹۶ مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه کاشان با حضور مسولین، اساتید و طلاب حوزه های علمیه آیت الله یثربی کاشان، ولی عصر عجل الله فرجه قمصر و امام کاظم علیه السلام برزک و حوزه علمیه خواهران کاشان مکتب کوثر در سالن علامه وحید بهبهانی حوزه علمیه آیت الله یثربی کاشان برگزار شد .

در آغاز این مراسم حجت الاسلام ولمسلمین اصولی گزارشی از فعالیت ها و برنامه های علمی و آموزشی این مدارس در سالهای گذشته را بیان نمود و در ادامه استاد برجسته دروس خارج حوزه علمیه قم به ایراد سخنرانی پرداختند.

حضرت آیت الله یثربی در آغاز بیانات خود به تبیین مقام و جایگاه امام و امامت و جایگاه امام عصر ارواحنا فداه در شریعت و مذهب تشیع پرداختند و معنای واژه امام را فوق برمعنای لغوی آن یعنی پیشوا و رهبر دانستند ؛ به این معنی که امام مقدم بر همه عالم است بیان داشتند همه ما و شما باید خوب به این دقت داشته باشیم که در چه مسیری هستیم و توفیق سربازی و نوکری چه کسی را داریم.

استاد برجسته دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در ادامه در خصوص لزوم فقاهت در دین آیه ۱۲۲سوره توبه را ملاک قراردادند و بیان نمودند قرآن با توجه به اینکه تحصیل معارف دین با فصل التجارت باهم منافات دارند و همه نمی توانند کسب خود را کنار بگذارند و به تحصیل معارف دین بپردازند اینگونه دستور داده عده ای که میتوانند با تکیه بر حمایت های قوم خود در این راه قدم بگذارند.

معظم له در ادامه تبیین آیه ۱۲۲ سوره توبه اینگونه بیان کردند : تفقه در این آیه به این معناست که باید معارف را از ریشه و اساس دریافت کرد همچنین تفقه در باب تفعل آمده که یکی از معانی این باب تلون و رنگ پذیری است به این معنی که فقیه به لحاظ فردی و نیز جامعه اهل فقاهت لون و رنگ دین بگیرند که آن هم در تمام شئون زندگی فردی و خانوادگی باید رنگ دین نشان داده شود.

حضرت آیت الله یثربی در ادامه به لزوم و نیاز فقاهت در دین در جامعه مانند سایر تخصص ها و رشته های مختلف که امر دنیا به آن میگردد و اینکه خود فقاهت در دین واجب کفایی است بیان نمودند افرادی مثل من و شما که وارد این مسیر شده ایم برای اینکه این فریضه واجب را انجام دهیم باید با توجه به آداب صحیح آن این امر را مانند هر واجب دیگری انجام دهیم تا هم از پاداش دنیایی و هم از پاداش اخروی آن بهره مند شویم .

آیت الله یثربی معارف دین را در پنج قدم قابل تحصیل دانستند قدم اول پیش مطالعه ، قدم دوم انضباط در حضور در درس، قدم سوم مرور بعد از درس محضر استاد ،قدم چهارم مطالعه درس و قدم پنجم مباحثه است که اگر این پنج قدم صورت بگیرد فرد هر مقدار هم که کند ذهن و ضعیف باشد مطلب در ذهنش رسوخ میکند.

فقیه برجسته حوزه علمیه قم به عنوان متولی شرعی این مدارس با تاکید خطاب به اساتید و طلاب بیان نمودند که هیچ کس مجاز نیست در ساعات درسی وقت خود و سایرین را به اموری که تکلیف شرعی و واجب ماست آموزش و تحصیل معارف اوقاتش را صرف کند و باید مراقب بود تا امروزه این وسایل که پیشرفت تکنولوژی است به غیر از امور ضروری اوقات مان را به بطالت نکشاند.

معظم له همچنین ضمن تاکید بر مراقبت و حفظ و پاکیزه نگه داشتن نیت های برای تحصیل معارف دین که ضروری است روایتی از امام باقر سلام الله بیان کردند که کل کمال در گرو تفقه در دین است و بیان نمودند مراقب باشید خدایی نکرده این ظرف آلوده گناه نشود که سلب توفیق میشود و باید توجه داشته باشید که کسی به ما خمس نفت و خمس صنایع و معادن نمیدهد این هزینه ها براتحصیل شما گاهی خمس کفن پیر زنی است که قالی بافته و برای خود کفن خریده است  همین اندک اندک و خرد خردهاست باید مراقب باشیم که بر سر این سفره حضرت بقیه الله ارواحنا فداه نشسته ایم و از عمرمان در این راه بهره برداری کنیم.

معظم له در انتهای بیانات شان برای توفیق روز افزون مسئولین، اساتید و طلاب در این مسیر که نوکری اباعبدالله علیه السلام و امام عصر ارواحنا فداه است دعا کردند.