توصیه‌ی مکتب اسلام، خیرخواهی برای همگان

حضرت آیت الله یثربی دامت برکاته در دویست و شصت و ششمین جلسه از سلسله جلسات به سوی معرفت، در ادامه بررسی سیره و منش رسول خاتم صلی الله علیه و آله، خیرخواهی و خیراندیشی را جزو مهم ترین و زیباترین تعالیم مکتب اسلام خواندند.

این جلسه که در شامگاه چهارشنبه، ۱۸ بهمن ۱۳۹۶، مطابق با ۲۰ جمادی الاولی ۱۴۳۸ برگزار شد، استاد برجسته دروس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کردند: هر مکتبی برای اداره جامعه، قانون‌هایی وضع می‌نماید. این قانون‌ها با اصالت دادن به جنبه‌هایی از تمایلات انسان، تمایز می‌یابند. در این میان، قانونی موفق‌تر است که تمام ابعاد مادی و معنوی انسان را مدنظر قرار دهد.

استاد معظم ابراز داشتند: دین، تنها قوانین فقهی و اصول اعتقادی نیست، بلکه حاوی اصول اخلاقی است که جداکردن آن از دین، موجب از دست رفتن مفهوم دین می‌شود.

آیت الله یثربی ادامه دادند: حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام بارها موضوع انسان دوستی و محبت به هم‌نوع را مورد تاکید قرار داده‌اند. از منظر ایشان، همان‌گونه که حاکم حقوقی بر مردم دارد، مردم نیز حقوقی بر حاکم دارند که از اهم این حقوق آن است که حاکمان هر چه را بر خود ناپسند می‌دانند، بر مردم نیز مکروه بدانند.

ایشان اظهار داشتند: به بیان منابع روایی، بلیغ‌ترین و رساترین وسیله‌ای که رحمت خداوند را جاری می‌کند، آن است که همگان خیرخواه یکدیگر باشند و جز خیر و خوبی، در دل نپرورانند. تربیت فرزندان بر دوری از عناد و خصومت و آشنایی آنان با مهر و محبت انسانی، راهکار مورد توصیه‌ی مکتب اسلام است.

معظم له افزودند: اگر تعالیم اخلاقی در جان انسان‌ها نهادینه شود، به حقوق دیگران دست‌اندازی نمی‌شود و برای رسیدن به منافع شخصی، معضلاتی مانند دروغ، رشوه و.. پدید نمی‌آید. در چنین جامعه‌ای، نام غیبت، روشن‌گری و دروغ، مصلحت اندیشی نخواهد بود. این توجیهات، قبح و زشتی گناه را از بین می‌برد.

استاد معظم عنوان داشتند: در برخی کشورها، زندان‌ها به تدریج در حال تبدیل به مراکز فرهنگی و خدمات اجتماعی است، اما در برخی ممالک اسلامی، تعداد زندان‌ها و آمار زندانیان روبه‌افزایش است.

یکی از راه‌های مهم برای اصلاح، پایبندی حاکمان به قوانین و اخلاق اسلامی است؛ چون رفتار حاکمان در مردم اثر می‌گذارد و به تدریج شبیه آنان می‌شوند. آیا عملکردهای بانکی و اقتصادی، مورد تایید دین است؟ بهره‌های کلان و جریمه‌های دیرکرد، مجاز است؟!

روشن است که جامعه از آموزه‌های اخلاقی فاصله گرفته و باید برای اصلاح آن تلاش کرد.