سفر به سرزمین ولاء؛ گزارش سفرآیت الله یثربی به خطه آذربایجان (۲)؛ دیدار با طلاب، روحانیون و مبلغان فعال شهر تبریز

حضرت آیت‌الله یثربی مدظله بر اساس برنامه از پیش تعیین‌شده با طلاب، روحانیون و مبلغان فعال شهر تبریز دیدار نموده و بیاناتی ایراد کردند.

این جلسه که در روز یکشنبه ۱۷ تیرماه ۱۳۹۷ مصادف با ۲۴ شوال ۱۴۳۹ در مسجد جامع شهر تبریز برگزار شد، استاد برجسته دروس خارج حوزه‌های علمیه قم به‌تفصیل پیرامون آیه شریفه نفر سخن گفتند.

 ایشان کوچ برای آموختن معارف دینی و سپس بازگشت به‌سوی دیار و محل اقامت سابق را وظیفه طیفی از جامعه که بر این مهم توانا هستند، دانسته و به تشریع وظایف و ویژگی‌های مبلغ دین پرداختند.

معظم له بابیان اشتراکاتی میان وظایف انبیاء علیهم‌السلام و روحانیت تصریح کردند: ازجمله وظایف پیامبری ایجاد رابطه محبت میان بندگان خدا با پروردگار متعال است؛ روحانیت نیز باید تلاش کند رابطه میان مخلوقات به‌خصوص بندگان گناه‌کار را با خداوند متعال تحکیم بخشد.

استاد معظم افزودند: مبلغان و روحانیت باید همواره در بطن جامعه و در کنار مردم حضور داشته باشند تا بتوانند مسئولیت خطر تبلیغ را به نحو احسن انجام دهند. حضور در کنار مردم و زندگی در کنار آنها و شریک شدن در غم ها وشادی های مردم سنت متداول در روحانیت شیعه بوده و نباید این سنت حسنه تحت هیچ شرایطی تغییر کند؛ و الا علما در انجام رسالت خود موفق نخواهند شد.

ایشان با اشاره به مسئولیت خطیر روحانیت ادامه داند:  از سوی دیگر روحانیت باید همچون مرزبانی بیدار، از حریم دین حفاظت کند و مردم را از رسوخ عقاید فرقه‌های منحرف و دور شدن شیعیان از ائمه معصومین علیهم‌السلام و مکتب تشیع، محافظت کند.

فقیه برجسته حوزه علمیه در تبیین معنای فقاهت، این کلمه را به معنی احاطه و شناخت عمیق مبانی فقهی، اعتقادی، اخلاقی دانسته و تأکید کردند: همراهی با مردم و پرهیز از سلطه‌جویی، عامل بودن به گفته‌ها و ادای حقوق دیگران از مشخصات فقاهت است.

استاد معظم در پایان خاطرنشان کردند: یکی از مؤثرترین عوامل در بُعد معنوی برای رسیدن به اهداف بلند طلاب و تحقق آرمان‌های اسلامی، توسل به حضرات معصومین علیهم‌السلام می‌باشد. طلاب و روحانیت نباید از این امر خطیر غافل باشند و همواره برای گره‌گشایی مشکلات  علمی و معنوی خود به انوار مقدس اهل‌بیت علیهم‌السلام توسل جویند.