سرّ بعثت انبیاء، برانگیختن فطرت آدمی است

حضرت آیت الله یثربی مدظله در دویست و هفتادمین جلسه از سلسله جلسات به سوی معرفت، به مناسبت فرارسیدن ایام ولادت رسول خاتم صلی الله علیه و آله، نور نبوت ایشان را مشرف بر دیگر انبیا الهی قبل از خلقت موجودات دانستند.

این جلسه که در شامگاه چهارشنبه، ۳۰ آبان ۱۳۹۷، مطابق با ۱۳ ربیع الاول ۱۴۴۰ برگزار شد، استاد برجسته دروس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کردند: فلسفه بعثت انبیای الهی علیهم‌السلام آن است که مردم چگونه خداوند یکتا را پرستش کرده و در منش و سلوک فردی و اجتماعی خود، مسیر صحیح انسانیت را طی کنند. خداوند متعال به واسطه انبیای خود، دین الهی را به انسان‌ها ابلاغ فرمود که اساس آن، مبتنی بر سه رکن است:

تصحیح اعتقادات و جهت دادن به آن، تصحیح اخلاق و نوع رفتار با دیگران، تبیین نوع رفتار و انجام وظیفه در قبال خالق یکتا.

استاد معظم ابراز داشتند: براساس آیات و روایات، سرّ بعثت انبیاء علیهم‌السلام برانگیختن فطرت آدمی است. آنان علیهم‌السلام با کتاب‌های الهی انسان‌ساز هستند و می‌خواهند معادن و سرمایه‌های گرانبهای انسانی را به فعلیت درآورند.

آیت الله یثربی با اشاره به ایاتی از قرآن کریم در مورد خلقت حضرت آدم علیه السلام عنوان داشتند: خداوند متعال پس از خلقت حضرت آدم، به همه فرشتگان و مقربان درگاه الهی دستور داد که به ایشان سجده کنند اما ابلیس از این دستور سرپیچی کرد و خداوند در مقام توبیخ او فرمود: آیا تو از “عالین” بودی؟

براساس روایات، منظور از “عالین” همان نور اهل بیت علیهم السلام است که قبل از خلقت موجودات، خلق شده بودند.

معظم له اظهار داشتند: خداوند متعال نور نبوت پیامبر خاتم صلی الله علیه وآله را بر دیگر انبیاء علیهم‌السلام مقدم داشت و ایشان علاوه بر مقام خاتمیت، والاترین مقام رسالت را نسبت به همه انبیای الهی دارا بودند.

در مقابل، منابع روایی اهل تسنن عمر بن خطاب را نیز واجد شرایط نبوت دانسته‌اند!