گردهمایی اساتید مدرسه فقهی اهل البیت علیهم‌السلام، با بیانات آیت الله یثربی

روز میلاد با سعادت حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه وآله و حضرت امام صادق علیه‌السلام، اساتید مدرسه فقهی اهل البیت علیهم‌السلام، با آیت الله یثربی مدظله دیدار کردند.

این دیدار که در روز یکشنبه ۴ آذر ماه مطابق با ۱۷ ربیع الاول ۱۴۳۰ برگزار شد، استاد برجسته دروس خارج حوزه علمیه قم به مناسبت فرا رسیدن ایام ولادت رسول خاتم صلی الله علیه و آله خاطرنشان کردند: رسول اکرم صلی الله علیه وآله، در برخی روایات، خود را “پدر” معرفی کرده‌اند. توجه به آنچه از ایشان و نیز از اهل بیت علیهم السلام درباره رفتار پدر با فرزند نقل شده و نیز مطالعه در سیره‌ی عملی رسول اکرم صلی الله علیه وآله، نشان می‌دهد که مؤثرترین راه در برخوردها، مهربانی و تواضع و پرهیز از خشونت و کِبر نسبت به تمام افراد است.

استاد معظم توصیه و عمل به فروتنی و تواضع، در تعالیم انبیای گذشته علیهم‌السلام، از جمله حضرت عیسی نیز دیده می‌شود و این اصل را به عنوان زمینه‌ای برای رشد فضایل الهی در وجود انسان، شمرده‌اند.

آیت الله یثربی اظهار داشتند: رفتار پدرانه و التزام به تواضع، الگویی است که در سیره‌ی عملی رسول خدا صلی الله علیه وآله وجود دارد و اساتید محترم باید رعایت کنند.

اگر استاد از نظر علمی، قوی باشد اما به لحاظ اخلاقی و شیوه‌ی تعامل با شاگردان، ضعیف باشد، نمی‌تواند به میزان لازم در زندگی شاگردان تاثیرگذار باشد لذا استاد علاوه بر طرح مباحث اخلاقی باید مراقب رفتار خود نیز باشد تا شاگردان، میان گفتار و رفتار او تناقضی نبینند. وجود این تناقضات گاه موجب آسیب‌ می‌شود.

ایشان ابراز داشتند: شیخ طوسی قدس‌سره با احساس عدم امنیت در بغداد، به نجف اشرف نقل مکان کرد و حوزه علمیه نجف با برکات فراوان هزار ساله را بنیان نهاد. در طول تاریخ معاشرت بزرگان علمی حوزه با طلاب، کیفیت صحیح تعاملات اجتماعی را شکل داده و نظرات بزرگان از سید مرتضی تا محقق عراقی و موسس حوزه علمیه قم، حوزه را به نحو مطلوبی اداره کرده و حرکت در خلاف این جهت و خارج شدن اداره حوزه از دست بزرگان حوزه، موجب خسارت به ارکان علمی و اخلاقی حوزه است.