التزام عملی رسول اکرم به محتوای دعوت شان

حضرت آیت الله یثربی مدظله در دویست و هفتاد و سومین جلسه از سلسله جلسات به سوی معرفت، التزام عملی به محتوای پیام را از جمله ویژگی های دعوت صحیح از سوی رسولان و پیام آوران برشمردند.

این جلسه که در شامگاه چهارشنبه، ۵ دی ۱۳۹۷، مطابق با ۱۸ جمادی الاولی ۱۴۴۰ برگزار شد، استاد برجسته دروس خارج حوزه علمیه قم به مناسبت فرارسیدن ایام ولادت حضرت عیسی مسیح علیه السلام خاطرنشان کردند: از ویژگی‌های دعوت موفق، شخصیت پیام‌آور و محتوای دعوت است.

شخصیت پیام‌آور باید ممتاز و دارای ویژگی‌های خاص باشد. این ویژگی‌ها گاه در جسم او نیز بروز می‌یابد مانند حضرت عیسی مسیح علیه‌السلام که بدون پدر متولد شد و در گهواره سخن گفت.

استاد معظم ابراز داشتند: مهم‌تر از ویژگی‌های جسمی، التزام عملی رسول و پیام‌آور به محتوای دعوت خویش است. کسی که انسان را به سمت خیر و اخلاق و ملکات شایسته فرامی‌خواند، باید خود به محتوای پیام‌اش عامل باشد.

اگر دیگران میان گفتار و کردار او تناقض ببینند، جذب نمی‌شوند و در نتیجه دعوت صحیح به سمت دستورات الهی، شکل نمی‌گیرد.

آیت الله یثربی عنوان داشتند: محتوای پیام باید پاسخگوی نیازهای مردم باشد. این نیازها به دوبخش درونی و بیرونی تقسیم می‌شود و مسایل معنوی و دنیوی را دربرمی‌گیرد. چنین دعوت فراگیری می‌تواند با رفعت خود، مورد پذیرش و اقبال مردم باشد.

ایشان بیان داشتند: رسول اکرم صلی الله علیه وآله گرچه در لباس بشری به دعوت پرداختند اما هم به لحاظ شخصیت مقبول پیش از بعثت و هم از نظر التزام به محتوای دعوت‌شان و نیز از جهت پاسخگویی به ابعاد مختلف زندگی، بی‌نظیر بودند.