سکوت رسول اکرم صلی الله علیه وآله براساس یکی از این چهار امر بود: حلم، حذر، تقدیر و تفکر

حضرت آیت الله یثربی مدظله در دویست و هفتاد و نهمین جلسه از سلسله جلسات به سوی معرفت، در ادامه تشریح سیره عملی رسول خاتم صلی الله علیه وآله، صبر و بردباری در برابر مشکلات را از جمله ویژگی های مهم سیره حضرت برشمردند.

این جلسه که در شامگاه چهارشنبه، ۱ اسفند ۱۳۹۷، مطابق با ۱۴ جمادی الثانی ۱۴۴۰ برگزار شد، استاد برجسته دروس خارج حوزه علمیه قم با تشریح ادامه روایت حضرت سیدالشهدا علیه السلام در مورد سیره عملی رسول خدا صلی الله علیه و آله خاطرنشان کردند: سکوت رسول اکرم صلی الله علیه وآله براساس یکی از چهار امر بود: حلم، حذر، تقدیر و تفکر

آیت الله یثربی عنوان داشتند: اصل اول حلم: بردباری و صبر رسول الله صلی الله علیه وآله به گونه‌ای بود که مشکلات ایشان را غضبناک نمی‌کرد و همواره متانت و صبوری را به شکل عملی به مردم آموزش می‌دادند.

استاد معظم ادامه دادند: اصل دوم حذر: دوری جستن از امور ناپسند و انجام بهترین‌ها برای آن‌که مردم از رفتار ایشان درس بگیرند و از آن پیروی کنند، کوشش برای اصلاح باورهای مردم و تلاش برای رسیدن مردم به همه آنچه خیر دنیا و آخرت آنان را دربرداشت.

ایشان ابراز داشتند: اصل سوم تقدیر: به طور مساوی به تمام مردم نگاه می‌کردند و با سکوت خویش به همه اجازه سخن گفتن می‌دادند.

معظم له اظهار داشتند: اصل چهارم تفکر: اندیشه در آنچه باقی می‌ماند و اموری که فناپذیر است.

زندگی حضرت بر پایه پرهیز و زهد بود، همت ایشان در اموری صرف می‌شد که خیر و نتیجه‌اش، باقی است و با وجود آن‌که از نعمات الهی بهره می‌بردند اما به آن‌چه فناپذیر است، دل نمی‌بستند.