آیت الله یثربی : نردبان دسترسی به آن پنج هدیه‌ی ویژه پروردگار به رسول خاتم “صلی الله علیه وآله ” توکل بر ذات الهی است

حضرت آیت الله یثربی مدظله در دویست و هشتادمین جلسه از سلسله جلسات به سوی معرفت، به تشریح پنج هدیه گوهربار الهی به رسول خاتم صلی الله علیه و آله پرداختند.

این جلسه که در روز چهارشنبه، ۸ اسفند ۱۳۹۷ مصادف با ۲۱ جمادی الثانی ۱۴۴۰ برگزار شد، استاد برجسته دروس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به “صبر، زهد، رضا، اخلاص و یقین ” به عنوان پنج هدیه گرانبهای خداوند متعال به آخرین فرستاده اش افزودند: راه دستیابی به این هدایای ویژه، اتکا بر ذات خداست. لذا اگر انسان بداند که مخلوقات نمی‌توانند ضرر و نفعی به او برسانند، نه چیزی به او اعطا کنند و نه مانع از اعطای چیزی بشوند و به طور کلی به مقام یأس از مخلوقات برسد، به مقام توکل دست یافته است.

ایشان با تأکید بر این که در این مقام، انسان تنها به خدا امید دارد یادآور شدند: انسان متکی به ذات پروردگار فقط از او می‌ترسد و خواسته‌هایش را فقط از او طلب می‌کند و در مقابل از مخلوقات هیچ توقعی ندارد.

معظم له در تفسیر محتوای آن هدایا به رسول خاتم “صلی الله علیه وآله ” تصریح کردند: هدیه نخست خداوند، صبر، به این معناست که در تمام احوال، غنا وفقر، سلامت و مصیبت، صبور باشد و هرگز نزد مخلوقات از حال خود شکوه و شکایتی نکند.

آیت الله یثربی همچنین در تبیین واژه زهد یادآور شدند: زهد، هدیه دیگر خداوند است که معنی آن قناعت به بهره‌اش گرچه اندک، از دنیا و شکرگزاری بابت همان اندک است.

ایشان سپس با تأکید بر جایگاه کار و تلاش در گستره ی معرفتی اسلام افزودند: مفهوم قناعت، هیچ منافاتی با تلاش برای به دست آوردن روزی و پرهیز از تنبلی و تن‌پروری ندارد.

فقیه برجسته حوزه علمیه قم با بیان این که هدیه دیگر یعنی رضا به معنی خشمگین نشدن از خداوند در برابر مصائب و ناملایمات است خاطرنشان کردند: کسی که مقام رضا را داراست، به عمل اندک راضی نمی‌شود و همواره برای رسیدن به رضایت الهی در تلاش و تکاپو است.