برگزاری مراسم اختتامیه دروس مدرسه فقهی اهل البیت علیهم السلام

با فرارسیدن شهرالله، ماه مبارک رمضان، مراسم اختتامیه دروس مدرسه فقهی اهل البیت علیهم‌السلام با حضور طلاب و اساتید این مدرسه و بیانات آیت الله یثربی مدظله، برگزار شد.

این جلسه که در روز یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ مصادف با ۲۲ شعبان المعظم ۱۴۴۰ در حسینیه آیت الله یثربی مدظله برگزار شد، استاد برجسته دروس خارج حوزه علمیه قم با انتقاد فراوان از تعطیلی های بی حساب حوزه عنوان داشتند: در گذشته، تعداد جلسات درس در طول سال، بسیار بیشتر بود و جز ایام خاص و ایام تبلیغی، حوزه‌ها تعطیلی نداشتند و در ایام تعطیل نیز اساتید و بزرگان حوزه، درس و بحث داشتند. رویه موجود باعث تضعیف بنیه‌ی علمی حوزه می‌شود.

استاد معظم با اشاره به آیه نفر خاطرنشان کردند: براساس آیه نفْر، باید انگیزه طلاب از تحصیل، خدمت به دیانت مردم باشد که این مساله، متوقف بر تحصیل فقاهت در دین است. فقاهت اعم از فقه اصغر و اکبر است. فقه اصغر، فهم عمیق فروع فقهی و فقه اکبر، فهم اصول دین به خصوص مسأله امامت و ولایت است. اگر جایگاه امامت و عصمت برای طلاب تبیین نشود، انحراف پدید خواهد آمد.

معظم له ابراز داشتند: براساس روایات حضرات معصومین علیهم‌السلام، گناه آثار و تبعات مخربی دارد. از جمله فراموشی علم که همان عدم موفقیت در تحصیل است، و نیز محرومیت از اقامه صلاه اللیل که موجب بسته شدن درهای رزق مادی و معنوی می‌شود.

آیت الله یثربی با اشاره به ضرورت تبلیغ در ماه مبارک رمضان اظهار داشتند: در مجالس ماه مبارک رمضان، آنچه بیش از هر چیز ضرورت دارد، ایجاد ارتباط میان مردم و کلام وحی و روایات اهل بیت علیهم‌السلام است. باید مردم را با جایگاه رفیع ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف آشنا کرد و از طریق گفتار و رفتار صحیح برخاسته از تعالیم اهل بیت علیهم‌السلام، دربرابر فاجعه هولناک سقوط اخلاقیات در جامعه، مصونیت ایجاد نمود.

ایشان چنین توصیه نمودند: ۱- برای فهم کلام خدا، قرآن مجید، از تفاسیر روایی بهره‌مند شوید تا مردم دانش خود را از سرچشمه دریافت کنند.۲- علاوه بر مباحثات فقه و اصول، حتما مباحث کلامی را مورد مباحثه قرار دهید و کار علمی را در تعطیلات متوقف نکنید.۳- توصیه رسول اکرم صلی الله علیه وآله در ترک گناه در ماه مبارک رمضان را به عنوان یک کار مستمر در نظر داشته باشید و ارتباط خویش با حجت حیّ حضرت امام زمان سلام الله علیه را تقویت کنید.

خاطرنشان می‌شود در این مراسم، از طلاب ممتاز با اهدای جوایزی، تجلیل شد.