آیت الله یثربی: انحراف جامعه اسلامی پس از رحلت حضرت رسول، بیشتر از زخم جنگ ها بر جسم و روح حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام ضربه وارد کرد

فقیه برجسته حوزه علمیه قم روز دوشنبه در سخنرانی آیین سالروز شهادت مولی الموحدین حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام گفتند: در قرون اولیه اسلامی دشمنان جبار و ستمگر اهل بیت علیهم السلام از روی حسادت و کینه و دوستداران و محبین خاندان رسالت نیز از ترس خشم حاکمان جبار، مانع از نشر هزاران روایات مذهب خود درباره فضائل و مناقب حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام شدند.

حضرت آیت الله یثربی که در جمع پرشور عزاداران روز ۲۱ ماه رمضان در مسجد جامع حبیب بن موسی علیهماالسلام سخن می گفتند، با بیان این که برخی بزرگان مذاهب مانند احمد حنبل و شافعی در قرون دوم و سوم هجری از روی ترس خشم حاکمان جبار ارادت خود به حضرت امیرالمؤمنین را مخفی می کردند افزودند: برخی از این بزرگان ۱۵ هزار روایت و حدیث با سند در منقبت و فضائل اول مظلوم عالم و وصی برحق پیامبر در حافظه داشتند اما ترس و اضطراب از تعقیب و مجازات خلفای بنی عباس مانند دوره هارون الرشید اجازه نشر و بازگویی آن احادیث در بین مردم را به آنان نمی داد.

ایشان با اشاره به این که پیامبر خاتم صلوات الله علیهم اجمعین عصاره ی فضائل همه پیامبران الهی هستند یادآور شدند: پیامبر اسلام با همه بزرگی و فضیلتهای خود به عنوان فخر کائنات وقتی امیرالمؤمنین علیه السلام را از کیفیت و نحوه شهادتش در ماه رمضان و محراب عبادت، بدست سفاک ترین و پست ترین بشر آگاه می کنند، چنان گریه می کنند و اشک می ریزند که مردم و جماعت اطراف ایشان، این اشک و گریه را به معنی بزرگترین داغ و مصیبت عظمای تاریخ بشریت معنی می کنند.

فقیه برجسته حوزه علمیه قم، مهمترین ویژگی این گونه مجالس و آیین های را درک و دریافت معارف اصیل دین به ویژه فلسفه و علت فضائل حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام دانستند و افزودند: اول مظلوم عالم و وصی برحق پیامبر مکرم اسلام صلوات الله علیهم اجمعین، بر هیچکدام از هزاران زخم ها و جراحتی که در طول جنگ ها به تن دید، درد و ناله نکرد اما آن گاه که مسیر اسلام پس از رحلت حضرت رسول اکرم صلوات الله علیهم اجمعین به انحرافی دردناک منجرشد، گویی سخت ترین و دهشتناک ترین دردها و آلام بر تن و جان و روح حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام وارد شد.

معظم له در ادامه به بهانه تشریح احوالات حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در روز پس از ضربت خوردن، به مقایسه دو نوع از رفتار کوفیان طی دو عصر با خاندان اهل بیت علیهم السلام پرداخته و یادآور شدند: روایت است پس از آن که پزشک بعد از رؤیت فرق شکافته و به قول امروز معاینه آن حضرت، توصیه به نوشاندن شیر به آن حضرت برای رفع عطش کرد، کوفیان بیشماری از زن و مرد و پیر و جوان با ظرف های شیر رهسپار خانه امیرالمؤمنین علیه السلام شدند، اما سؤال اینجاست آیا این کوفیان همان نسلی بودند که سال ۶۱ هجری حسین بن علی را به سوی خود خواندند و سپس در کربلا او و یارانش را با فجیع ترین و سفاکانه ترین شکل به شهادت رسانده و اهل بیتش را به اسارت بردند؟

آیت الله یثربی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین جایگاه و مرتبه ی عظیم حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام از منظر دارابودن حد اعلای حکمت و علمیت  پرداخته و یادآور شدند: آنچه خداوند از عالم هستی و منظومه شمسی که زمین جزیی ناچیز از آن است آفریده، همه و همه منبعث و تأثیرپذیرفته از بعثت انبیإ است و مبدأ بعثت انبیإ منبعث از حکمت و فلسفه ای است که بنا به فرموده امام صادق علیه السلام تنها نزد جد بزرگوارش مولی الموحدین حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام یافت می شود.