آیت الله یثربی: عاشورا ضامن و عامل بقای دین است، درمورد محتوای مجالس دقت و توجه داشته باشید

فقیه برجسته حوزه علمیه قم شامگاه پنج شنبه در همایش هیئات مذهبی کاشان با اشاره به برخی مخاطرات و دغدغه‌های جهان امروز مانند شیوع بیماری کرونا گفتند: درطول تاریخ مشکلات و مصائبی مانند بیماری‌ها و تبلیغات منفی و مسموم علیه معارف شیعه کم نبود اما مردم از حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام دست نکشیدند.

حضرت آیت الله یثربی که به مناسبت در پیش بودن ایام محرم در جمع مدیران و دست اندرکاران هیئات مذهبی کاشان سخن می‌گفتند با بیان این مطلب افزودند: بر حجم مشکلات، مساله معیشت هم افزوده شده، این ویروس نیز کماکان بر گستره‌ی وسیعی از جهان سیطره دارد ولی با رعایت الزامات بهداشتی و حتی با کمترین امکان مالی و هزینه، از برپایی مجالس سوگ اهل بیت نباید غفلت کرد.

ایشان با تاکید بر این که عاشورا ضامن و عامل بقای دین است یادآور شدند: مبادا بگذاریم به جای معارف اصیل دین، تبلیغات مسموم و القائات واهی و غیرصحیح و انحرافی در برخی مجالس، بر ذهن نسل امروز اثر کند.

معظم له با بیان این که فکر نکنید برپایی مجالس و هیئات کم جمعیت کار کوچکی است یادآور شدند: همین تجمعات و هیئات کوچک عاشورایی، به قدر خود در پاسداشت معارف دین و ارتقای فهم و درک حرکت حضرت اباعبدالله علیه‌السلام و انتقال آن به نسل آینده سهم دارد، چرا که اگر در پرتو جلسات و سوگواری های پرمحتوا فهم خود را از معارف اصیل دین ارتقا دهیم بسیاری از مشکلات جامعه حل شدنی است.

حضرت آیت الله یثربی با بیان این که برای برپایی جلسات سوگواری آل الله غیر از شکل ظاهری، به محتوای آن نیز باید توجه شود افزودند: در گذشته مجالس سوگواری اهل بیت علیهم‌السلام بدون سخنرانی خطیب و بیان معارف الهی و مسائل شرعیه معنا نداشت که در کنار آن مداحی و سینه زنی و یا زنجیرزنی هم رواج داشت اما عمده هدف آن آیین‌ها علاوه بر ضرورت عزاداری و تعظیم شعائر این بود که برگی به دفتر معرفت مردم افزوده شود، ولی متاسفانه امروز برخی سوگواری‌ها یا خطیب ندارند و یا سطح و درک مستمعین از معارف دین و اهل بیت علیهم‌السلام از خطیب مجلس بالاتر است.

فقیه برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به این که مداحی های مجالس سوگواری محرم باید از بیان اشعار و مراثی غنی آکنده باشد گفتند: مراقبت کنید افرادی که به اسم مداح در برخی هیئت‌ها با اشعار سخیف و سبک‌های غیراصیل و  می‌خوانند و در نتیجه موجب وهن دستگاه اباعبدالله علیه‌السلام می شود برای ما تعیین تکلیف نکنند، حتی اگر در تلویزیون سبک مداحی برخی از آنان پخش می‌شود.

ایشان با تاکید بر این که غلو در قاموس اهل بیت علیهم‌السلام امری مذموم و مورد نهی است، یادآور شدند: حضرات اهل بیت علیهم‌السلام را از جنبه طهارت و معصومیت و مبرا از لغزش، باید توصیف کرد و در فضائل‌شان سخن گفت، نه غلو و نه تقصیر، چرا که رسول اکرم صلی الله علیه وآله که مقام رسالت ختمیه دارند و نیز اهل بیت ایشان، از فراتر بردن مقام و جایگاه‌شان به مرتبه الوهیت و ربوبیت نهی فرموده‌اند.

حضرت آیت الله یثربی در ادامه با اشاره به این که رفتارهای نادرست غالیانه و مشابهت با صوفیان در مجالس سوگواری اهل بیت علیهم‌السلام جایز نیست تصریح کردند: انتشار برخی از تندروی‌های برخی مجالس در بیرون از مرزها مخالفین خونریز و بی‌رحم را در اتهاماتی که به شیعه وارد می‌آورند، دارای سند می‌کند.

معظم له در بیان عظمت و ارج و قدر سوگواری بر اهل بیت علیهم‌السلام به ویژه مصیبت شهادت حضرت اباعبدالله علیه‌السلام یادآور شدند: در یکی از زیارت‌های امام هشتم شیعیان که از زبان فرزند ایشان و به زیارت جوادیه مشهور است آمده: سلام بر آن آقا و امامی که اقامه عزا و اندوه بر حادثه عاشورا را در میان  مردم تهییج کرد.

فقیه برجسته حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز امیدواری به این که خداوند مخاطره و ابتلای ویروس کرونا را پس از دو سال از سر عالم رفع کند، افزودند: در بسیاری از کشورها این مشکل را حل کرده‌اند اما امیدواریم با تغییرات سیاسی اخیر در کشور، مشکلات مردم مومن و باثبات و نجیب کشورمان نیز که در مورد این ویروس نیازمند کمک هستند، حل شود.

ایشان همچنین فقیرتر شدن بخش عمده مردم و معضل کمبود آب در برخی از مناطق کشور مانند خوزستان را مورد اشاره قرار داده و گفتند: امروز برخی از نیازهای مردم باعث خجالت است. این مملکت بر دریای ثروت است، استحقاق مردم این نیست، امیدواریم خداوند به برخی از متولیان امور خرد و اندیشه و به برخی دیگر توان و قدرت بدهد تا در رفع این مشکلات اقدام کنند.