آیت الله یثربی : مجاهدت و ایثار سیدالشهداء برای نجات انسان‌ها از بدفهمی و جهل، تنها به عصر ایشان منحصر نمی‌شود

فقیه برجسته حوزه علمیه قم صبح پنج شنبه در سخنرانی و مقتل خوانی صبح روز عاشورا در تبیین آنچه که باعث بروز مصیبت عاشورا گردید، گفتند: در برخی زیارات مانند زیارت اربعین آمده است خون حضرت أباعبدالله الحسین علیه‌السلام در عاشورا ریخته شد تا بندگان خدا را از زندان جهالت و گمراهی و بدفهمی خارج کند.

حضرت آیت الله یثربی که در صحن زیارت حضرت حبیب موسی علیهماالسلام و در جمع پرشور عزداران و محبین اهل بیت علیهم‌السلام سخن می‌گفتند با بیان این مطلب افزودند: منظور از بندگان خدا در این زیارات و روایت‌ها تنها به جامعه مسلمین در عصر ایشان محدود نمی‌شود، بلکه انسان عصر امروز را هم دربر می‌گیرد تا در برابر خط انحرافی که دین اصیل را هدف می‌گیرد، هوشیار باشند.

ایشان با اشاره به این که علیرغم انحرافی که پس از شهادت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در اسلام واقع شد، معارف اصیل مکتب شیعه اهل بیت به عنوان یک سرمایه، باید حفظ و حراست شود، یادآور شدند: آنچه مسلم است آن است که غاصبان میراث نبی مکرم اسلام پس از واقعه غدیر با انواع ترفندها و ابزارها، دین را از مسیر اصیل آن منحرف کردند.

معظم له با بیان این که در یک مورد غاصبان خلاف حضرت امیرالمومنین علی علیه‌السلام واقعه غدیر را تنها اراده پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و بدون اذن و فرمان خدا قلمداد کردند، گفتند: در دو سوره دهر و انسان که درباره اهل بیت علیهم‌السلام نازل شده بدین اشاره گردیده که رسول الله صلی الله علیه وآله که از جایگاه عصمت برخوردار است نمی‌تواند چیزی بخواهد که خداوند نمی‌خواهد و نمی‌پذیرد چرا که اراده رسول الله صلی الله علیه وآله فانی در اراده حضرت حق می‌باشد.

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم، آغاز خط انحرف از دین را از همان بدو غصب خلافت توسط حاکمان سقیفه دانستند و افزودند: آنها از دو ابراز زور و فرهنگ سازی استفاده کردند و همچنین به این وحدت و اتفاق کلمه رسیدند که این مسیر باید استمرار پیدا کند و مسیر اصل و اساس و اهداف نهضت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله سدّ شود.

آیت الله یثربی با اشاره به سه مسیر و ابزار برای حذف و زدودن نقش اهل بیت علیهم‌السلام به ویژه امیرالمؤمنین علیه‌السلام از مسیر اسلام توسط حاکمان پس از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، گفتند: ( انکار عصمت و علمیت پیامبر و تهمت بستن به ایشان در روزهای پایان عمر که آن حضرت قوه درک و تشخیص ندارند، جلوگیری از تدوین و انتشار و حتی نابودی احادیث و روایاتی که از پیامبر در بیان بزرگی و عظمت حضرت علی و اهل بیت نقل شده و جابجایی ارزشها و معیارهای رشد جامعه با ضد ارزشها و مفاهیم ضداخلاقی ) سه شیوه و روش برای نیل به اهداف‌شان بود.

ایشان جعل حدیث را نیز شیوه دیگر خلفای پس از رسول خدا صلی الله علیه وآله در مسیر جابجایی شایستگان و مفاخر جامعه آن عصر دانستند و خاطرنشان کردند: پیامبر خاتم صلی الله علیه وآله در حدیثی که حتی در منابع غیر شیعی نیز ذکر شده فرمودند: (هر کس علی را اطاعت کند، من را اطاعت کرده و هر کس از من اطاعت کند خدا را اطاعت کرده … ) اما همین حدیث پس از شهادت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در فضیلت حاکمان جعل شد، چنانچه اگر خلیفه حتی شرب خمر کرد و جرمی هم مرتکب شد اطاعت از او اطاعت از خداست.

فقیه برجسته حوزه علمیه قم استمرار این نوع از حکومت دینی و ظلم و جور و تعدی حاکمان به نام دین را سبب خروج حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام از دایره سکوت دانستند و افزودند: آن حضرت در نامه خود به برادرشان محمد حنفیه تاکید می کنند علت اعتراض من به حکومت و ادامه این مسیر، اصلاح دین جدم است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه دادند: در نظر سیدالشهداء علیه‌السلام، اصلاح دین جدشان نه برقراری نماز و حذف شرب خمر که نجات دین از موجودیتی باقی مانده در حد پوسته ای ظاهری و نمادین از دین بود که توسط حاکمان بین مردم تبلیغ می شد و آنچنان تحمیق جامعه مسلمان و تبلیغات مسموم اثرگذار بود که اهل شام در جنگ صفین، حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام را فردی فتنه‌جو می دانستند که حتی با نماز بیگانه است.

معظم له در ادامه با اشاره به نقش بدفهمی و انحراف از دین در بروز حادثه عظیم و جانگداز روز عاشورا یادآور شدند: آن جماعت ۳۰ هزار نفره ی به ظاهر مسلمانی که با قصد قربت و نهایت سبعیّت در روز عاشورا میان دو نهر آب علیه فرزند رسول خدا صلی الله علیه وآله شمشیر می‌کشند و بی‌رحم‌ترین‌شان ایشان را با لب تشنه سر می‌برد، کدم عامل غیر از نافهمی از دین به کربلا کشاند ؟ آیا غیر از این است که کثیری از همان اهل کوفه قاری قرآن بودند و در یک نمونه قاتل حضرت علی اکبر علیه‌السلام در همان شب عاشورا، قرآن را ختم کرد؟

آیت الله یثربی همچنین با تاکید بر این که در جامعه منحرف از دین اصیل، مردم نیز به هم رحم نمی‌کنند تصریح کردند: وقتی در جامعه‌ای چون امروز در پوشش دین، ارزش‌ها و معیارها و فضیلت‌ها رنگ ببازند، احتکار ارزاق و اجناس مورد نیاز مردم نیز پدید می‌آید آن هم در شرایطی که یک بیماری مرموز بر جامعه مستولی شده و جان‌های بسیاری از مردم را گرفته و همچنان تهدید می‌کند.