ارزش گریه و اشک بر مظلومیت حضرت سیدالشهداء چنان است که عزادار مخلص آن حضرت، پس از آن گرد گناه نمی‌رود

حضرت آیت الله یثربی در آستانه شور محرم حسینی، چهارشنبه شب در جمع شمار زیادی از متولیان و دست اندرکاران هیئات مذهبی کاشان گفتند: بنا بر روایات، کسانی‌ که پرچم و مجلس حزن و عزای حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام را اقامه کنند، روز قیامت موعد شادی و سرور آنان خواهد بود و چشم‌شان به جمال اهل بیت علیهم‌السلام روشن خواهد بود.

معظم له با تاکید بر این که ذکر و یاد نام حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام باید در تمام ایام سال فراموش نشود، افزودند: این‌که در پنج وعده نماز بر تربت امام حسین علیه‌السلام سجده می‌کنیم، این‌که نماز مسافر در کربلا کامل است، این‌که برای ذکر با تسبیح تربت کربلا ثواب و پاداش در نظر گرفته می‌شود و حتی در دست داشتن چنان تسبیحی ثواب ذکر را دارد، این‌که هنگام نوشیدن آب شایسته است بر آن حضرت سلام عرضه شود این‌که روایت است کام طفل را با تربت کربلا باز کنید، این‌که شایسته است گونه‌ی میت بر تربت نهاده شود، همه و همه از مصادیق و اسرار الهیِ زنده بودن یاد و نام و حضور حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در سراسر زندگی همه ماست.

ایشان با بیان این که عزاداری و سوگواری بر مظلومیت سیدالشهداء علیه‌السلام، هیچ‌گاه نباید تعطیل شود خاطرنشان کردند: در دو سال گذشته و هنگام شیوع کرونا که اکثر تجمعات تعطیل بود،پرچم‌هایی که برافراشته شد و عزاداری‌هایی که با رعایت اصول بهداشت همراه شد حقیقتا به شهر ما عزّت داد.

معظم له با اشاره به آغاز سنّت عزاداری بر شهادت مظلومانه حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام از زمان امام سجاد علیه‌السلام خطاب به مسئولین هیئت‌های مذهبی یادآور شدند: عزادار را مخصوصا در تاسوعا و عاشورا اطعام کنید چرا که سنت امام زین‌العابدین علیه‌السلام است زیرا خود ایشان در تدارک تهیه اطعام مجلس سوگواری شهادت پدر بزرگوارشان بودند.

فقیه برجسته حوزه علمیه قم با بیان این که ضرورت به‌پاداشتن سوگواری عاشورا در کلام و بیان اهل بیت علیهم‌السلام به روشنی قابل مشاهده است خاطرشان کردند: در زیارت جوادیّه که منتسب به فرزند امام رضا علیه‌السلام است، ایشان خطاب به پدر خویش می‌گویند «ای کسی که اندوه و ماتم [شهادت مظلومانۀ جدّت در] کربلا  را تهییج کردی».

حضرت آیت الله یثربی با تاکید بر این که خداوند اگر فلاح و رستگاری بنده‌ای را طالب باشد، دوست داشتن و محبت حضرت امام حسین علیه‌السلام را در بطن و دل او قرار می‌دهد، افزودند: نه فقط تنها دوست داشتن، بلکه خداوند، چنان تقدیر می کند که شوق زیارت حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام را در دل آن بنده قرار می‌دهد.

ایشان سپس با ذکر روایتی از امام صادق علیه‌السلام در توصیف زائر حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، یادآور شدند: بنا به فرموده‌ی آن امام معصوم، آن زائر برای رسیدن به ما صرف مال می‌کند،جسم و جان خویش را به خطر می‌اندازد، طالب شادی جدّ ما حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله است و می‌خواهد غیظ و خشم دشمنان ما را افزون کند.

معظم‌له در ادامه خاطرشان کردند : معاویه بن وهب از یاران امام صادق علیه‌السلام نقل می‌کند، روزی بر آن حضرت وارد شدم و در حالی که پس از نماز، اشک بر صورت ایشان جاری بود، در دعا از خداوند می‌خواستند بر آن زائر و عزادار جدم که سختی‌ها را تحمل می‌کند و اشک او با شنیدن نام ما جاری می‌شود و کسانی که با یاد ما ضجّه می‌زنند و بی‌تاب می‌شوند، رحمت فرماید و در ادامه آن زائر را به خداوند می‌سپارد تا خود آن حضرت در قیامت،آنها را ملاقات کند.

فقیه برجسته حوزه علمیه قم با بیان این که در روایات آمده گریه بر شهادت حضرت اباعبدالله، گناهان بزرگ را از بین می برد افزودند: این نه تشویق به استمرار گناه‌ کردن، بلکه به معنی آن است که ارزش گریه و اشک بر مظلومیت حضرت سیدالشهداء چنان است که عزادار مخلص آن حضرت، پس از آن گرد گناه نمی‌رود.

حضرت آیت الله یثربی همچنین در بخشی از سخنان خود، استفاده از خطبای بادانش و مطلع و همچنین «اخلاص» در عزاداری را به متولیان و دست اندرکاران هیئات مذهبی کاشان توصیه و خاطرنشان کردند: مجلس روضه حضرت اباعبدالله الحسین نباید محل خودنمایی و چشم و هم‌چشمی و ابزار تفرقه و جدایی بین شیعیان و محبین اهل بیت باشد، بلکه باید وسیله وحدت شیعیان قرار گیرد.

ایشان با بیان این که قرن‌ها تلاش شد تا اصل سوگواری بر سالارشهیدان را از ما بگیرند و بر آن خاتمه دهند اما تاکنون نتوانسته‌اند، یادآور شدند: اگر بر این مهم موفق نشوند تلاش خواهند کرد تا اصل این عزدارای ها از محتوا و اصالت خارج شود و با بدعت‌ها، آلودگی‌ها، کفرگویی‌ها به نام ارادت به ائمه اطهار علیهم‌السلام، هوکشیدن‌ها و حرمت‌شکنی‌هایی که اخیرا با ورود ساز و آواز در حرم اهل بیت علیهم‌السلام نیز شاهدش بودیم، مسیر آن را عوض کننداما باید تلاش شود این تفکر آسیب زا و خطرناک به خیمه های عزای حضرت اباعبدالله علیه‌السلام راه نیابد.

لینک گزارش تصویری

گزارش تصویری برگزاری مجلس چاووش محرم همایش بزرگ هیئات مذهبی و عزاداران حسینی در استقبال از محرم الحرام – پایگاه اطلاع‌رسانی حضرت آیت‌الله میرسید محمد یثربی (yasrebi.ir)