ختم زیارت عاشورا

استفتائاتدسته بندی: فقهیختم زیارت عاشورا
سؤال:

با سلام. بعضی از مومنین برای حوائج مادی و معنوی خود ختم زیارت عاشورا می‌گیرند. سوال این است که آیا در ختم زیارت عاشورا و دعای علقمه که بعد از آن هست و در روایت آمده است که بعد از زیارت عاشورا، دعای علقمه هم خوانده شود، آیا حتما باید این ختم زیارت عاشورا و دعای علقمه ۴۰ روزه باشد؟ و سؤال بعد اینکه در این ختم زیارت عاشورا عده ای نمی‌توانند این صد مرتبه لعن و صد مرتبه سلام را کامل ادا کنند و به همین جهت، دلسرد می‌شوند. آیا می‌توان به روایت مثل امام هادی سلام الله علیه استناد کرد:

عَنْ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْهادی علیهِ السِّلامُ اَنَّهُ قالَ:

مَنْ قَرَءَ لَعْنَ زِیارَهِ الْعاشُوراء الْمَشهُورَهِ مَرَّهً واحِدَهً ثُمَّ قالَ:

«اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّهً» کان کَمَنْ قَرَئَهُ مِأهَ مَرَّهً؛

وَ مَنْ قَرَءَ سَلامَها مَرَّهً واحِدَهً ثُمَّ قالَ: «السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ، و عَلَی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّهً» کانَ کَمَنْ قَرَئَهُ مُأهً تامَّهً مِنْ اَوَّلِهِما اِلَی آخِرِهِما.
و بدین صورت زیارت لعن و سلام را ادا کرد؟

پاسخ:

بسمه تعالی
سلام علیکم
آنچه در متن روایت وارد شده قرائت هر روزی زیارت شریفه عاشورا مورد توصیه است و عدد چهل ذکر نگردیده؛ مگر اینکه نذر به عدد معین کرده باشند. ضمن اینکه نذر زیارت عاشورا با دعای علقمه متفاوت است.
و در سؤال دوم: اگر نذر زیارت به طور مطلق بوده باشد باید مقید به صد لعن و سلام باشد؛ مگر آنکه در حین نذر توجه به روایات دوم داشته باشد.