ضرورت حفظ جان بیماران در شرایط خاص

استفتائاتدسته بندی: سؤالات دیگرضرورت حفظ جان بیماران در شرایط خاص
سؤال:

با سلام
اینجانب پزشک هستم و در بیمارستان های دولتی طبابت میکنم.
دانشجویان دوره تخصص پزشکی موسوم به «رزیدنت» دارای شرایط کاری غیر انسانی و فشارهای شغلی غیر قابل تحمل هستند.بسیاری از این عزیزان حدود ۴ روز در هفته به طور کامل و ۲۴ ساعته بدون خواب و استراحت توسط بیمارستان ها به کار سنگین درمانی گمارده میشوند و در ۳ روز باقیمانده هفته که کشیک نیستند حدود ۱۲ ساعت مشغول کار درمانی در بیمارستان با حداکثر فشار کاری هستند و مجموعا حدود ۱۴۰ ساعت در هفته به اجبار بیدار بوده و مشغول فعالیت در بیمارستان هستند و در طی یک هفته مجموعا حدود ۳۰ ساعت خواب و استراحت دارند!!
در طی مدت تحصیل در بیمارستان، این عزیزان دچار ضعف و خستگی بدنی،کاهش وزن، افسردگی و عدم تمرکز و اختلال در قضاوت برای درمان بیماران می شوند.
در تمام کشور های مسلمان و غیر مسلمان، ساعت کاری هفتگی این عزیزان کمتر از ۸۰ ساعت در هفته و حتی ۴۰ ساعت در هفته است چون به اصول انسانی و اخلاقی و جان بیماران احترام می گذارند.
از آنجایی که سلامت روحی و جسمی و استراحت کافی رزیدنت ها تاثیر مستقیم در بهبود تشخیص و درمان بیماران داشته و مستقیما با جان بیماران ارتباط دارد، آیا شرایط کاری فعلی رزیدنت ها در کشور(که قطعا باعث به خطر افتادن جان بیماران می شود) ، اخلاقی یا مورد تایید دین میباشد؟
وظیفه رزیدنت ها در شرایط غیرانسانی و فشار کاری خودشان چیست و باید چه کار کنند؟( چون علاوه بر آسیب به روح و جسم خودشان باعث آسیب به بیماران به دلیل عدم استراحت کافی و تمرکز می شوند)

پاسخ:

سمه تعالی
سلام علیکم
در مفروض سؤال اینگونه مضایق صحیح نیست و چنانچه پزشک مزبور بداند که تداوی او برای بیمار مخاطره دارد، نباید تصدی کند.