فروش حرز در فضای مجازی

استفتائاتدسته بندی: سؤالات دیگرفروش حرز در فضای مجازی
سؤال:

با سلام. در فضای مجازی برخی افراد اقدام به فروختن حرز امام جواد علیه السلام یا حرز امام هادی علیه السلام یا حرز امیرالمومنین علیه السلام می کنند و مدعی هستند که تمام مشکلات مالی و یا ازدواج و یا خریدن خانه و امثالهم با همراه داشتن این حرزها برطرف می شود. برای تهیه این حرزها می گویند که باید حتما روی پوست آهو نوشته شود ونام صاحب حرز و نام مادر صاحب حرز هم باید در متنی که به عنوان حرز می نویسند نوشته شود و نیز مدعی هستند که حتما باید در محفظه ای از جنس نقره باشد و بر آن محفظه هم عباراتی نوشته شده باشد.برای فروختن این حرزها هرکدام مبلغی بین ۱۰۰هزار تومان تا ۴۰۰هزار تومان از مردم می گیرند.و نیز نمازی را هم دستور می دهند که باید صاحب حرز حتما بخواند.سوال ما این است: ۱-آیا این حرزها به لحاظ سندیت منابع شیعی معتبر است؟ ۲-آیا هرکسی نمی تواند خودش این حرزها را برای خودش بنویسد؟۳ -باید حتما روی پوست آهو و در قاب نقره باشد؟۴ – پرداخت پول به اینگونه افراد چه حکمی دارد؟۵-سند حرز امام جواد یا حرز امیرالمومنین یا امام هادی صلوات الله علیهم در کدام منبع شیعی نقل شده و همچنین صحت سندیت این روایات که متون حرز در آنها بیان شده چگونه است؟با تشکر

پاسخ:

بسمه تعالی
سلام علیکم
به دعایی که می نویسند و به همراه خود نگه می دارند و یا در موارد خاص مانند سفر می خوانند تا در امان الهی از خطرات و مضرات مصون بمانند اصطلاحاً حرز گفته می شود.
هر فرد می تواند برای خودش حرز بنویسد و بخواند و لازم نیست حتماً در قالب خاصی باشد.
حرزهای معتبر در کتب معتبری که برای نقل ادعیه مأثوره تألیف شده، مانند مفاتیح الجنان، فلاح السائلین و غیره می توانید رجوع کنید، و در این مختصر امکان بیان اسناد و اعتبار آنها نیست.