نور ولایت برای عموم موجودات

استفتائاتدسته بندی: سؤالات دیگرنور ولایت برای عموم موجودات
سؤال:

سلام.نظر حضرتعالی در مورد این صحبت چیست؟آیا شیعه چنین اعتقاد وباوری دارد؟«خداوند به ما از نور ولایت تملیک کرده است. و نور ولایت فوق العاده قوی است . نور الهی است که تملیک شده است به ‏حضرت خاتم الانبیاء صلوات الله علیه وآله و امیرالمومنین علیه السلام و ائمه هدی علیهم السلام و به سلسله جاریه آمده است تا به ما و تا پست ترین نفراتمان . . ‌‏. نفس ما که دارای نور ولایت است بسیار قوی شده است که البته باید توجه داشت که حتی شمر هم دارای نور ولایت است. بله ‏شمر هم بحول الله و قوته سر امام حسین علیه السلام را بریده است.  ‏بقدرتک عاداک الجاهلون ( بعظمته و نوره عاداه الجاهلون ) قدرت از خداست و به همه می‌رسد حتی به شمر هم»با تشکر

پاسخ:

بسمه تعالی
سلام علیکم
در این زمینه لازم است به دو نکته اساسی توجه کامل داشته باشید:
۱- ولایت از واقعیات و مفاهیمی است که خداوند متعال در روند خلقت و هدایت مخلوقات به بندگان منتخب خود، یعنی ذات پاک حضرات معصومین علیهم السلام عنایت و افاضه فرموده است تا انسانها در نور این ولایت به سرمنزل کمال برسند.
۲- خداوند متعال به همه موجودات نعماتی را عنایت فرموده است و به انسانها نعمت عقل و همچنین هدایت وحیانی داده و آنها را مختار قرار داده و راه بندگی و هدایت را ارائه فرموده است. بنابراین هر انسانی قادر است، نعمات و توانائی هایی را که خداوند به او داده است هم در مسیر حق و هم در مسیر شر به کار گیرد و مسئولیت دنیوی و اخروی آن را بپذیرد.
لذا اگر یک نفر توانائیهای خدا دادی را در مسیر شرترین امور به کار بگیرد به اختیار و انتخاب خود بوده و حتماً کیفر آن را نیز خواهد چشید و اگر در مسیر حق و بندگی به کار بگیرد یقیناً پاداش خواهد دید و نباید انتخاب انسان را به فعل خداوند نسبت داد.
اگر کسی با امام معصوم علیه السلام دشمنی کرده است، به اختیار خود بوده و نعمت الهی را با انتخاب خود در مسیر انحراف به کار گرفته است؛ بنابراین آنچه را که ذکر کرده اید، کلمات مغالطه آمیز است و نباید توجهی کرد.