آیت الله یثربی: اگر حکمی با عزت انسانی مغایرت داشت، نمی توان آن را به اسلام نسبت داد

حضرت آیت الله یثربی دامت برکاته در دویست و شصت و دومین جلسه از سلسله جلسات به سوی معرفت، در ادامه بررسی سیره و منش رسول خاتم صلی الله علیه و آله، ظلم ستیزی از ویژگی های بارز حضرت دانستند.

این جلسه که در شامگاه چهارشنبه، ۶ دی ۱۳۹۶، مطابق با ۸ جمادی الثانی ۱۴۳۸ برگزار شد، استاد برجسته دروس خارج حوزه علمیه قم به مناسبت فرارسیدن ایام ولادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام ابراز داشتند: در زیارت‌نامه حضرت امام عسکری علیه‌السلام آمده:

” السلام علیک یا حجه الحجج “

این فراز برای دیگر ائمه معصومین علیهم‌ السلام ذکر نشده و می‌توان در بیان آن دو احتمال ذکر کرد:

۱- همان‌گونه که رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم بر انبیاء سلف، نبی و حجت بودند، حضرت امام عسکری علیه‌السلام نیز بر امامان پیش از خود، حجت بودند.

 ۲-خداوند دو نوع حجت دارد؛ حجت ظاهر و حجت باطن. حضرت امام عسکری علیه‌ السلام بر حجت باطنی که همان عقول انسان‌هاست، حجت و هدایت‌ گر هستند.

آیت الله یثربی خاطرنشان کردند: متاسفانه امروزه در مجالس، به جای اینکه از علوم و معارف اهل بیت علیهم السلام سخن گفته شود، مسایلی از قبیل امور سیاسی جناحی و ذکر کرامات افراد مطرح می‌شود و این امر چنان رونق یافته که حتی آمار کتاب‌های منتشر شده درباره کرامات اشخاص، نسبت به کتاب‌هایی که درباره بعضی از ائمه معصومین علیهم السلام نوشته شده، فزونی یافته است.

این هشدار جدی برای بنیان‌های اعتقادی است که تمایل مردم به سمت خرافه‌گویی و سطحی‌نگری در امور باشد و مسائل اعتقادی و اخلاقی در چشم مردم کمرنگ گردد.

ایشان عنوان داشتند: رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم در طول حیات‌شان همواره مردم را به اقامه عدل که غرض اصلی از بعثت انبیاء است، هدایت می‌نمودند. مبارزه با ظلم و احیای حقوق مردم و ارزش دادن به کرامت و عزت انسانی، سیره و منش آشکار حضرت است، لذا احکام شرعی تحت عنوان عزت انسانی قرار می‌گیرد و اگر حکمی با این عنوان مغایرت داشت، نمی‌توان آن را به اسلام نسبت داد.

استاد معظم ابراز داشتند: ظلم انواع مختلفی دارد؛ گاهی به وسیله‌ی انسان‌ها ظالم است و گاه با زبان و نیش و کنایه زدن و افشاگری و گاه با حرام خواری و تعدی به حقوق مردم. این‌ها اموری است که اگر در جامعه تداوم یافت، موجب خشم خداوند و عدم استجابت دعا می‌گردد.

ایشان در تبیین مصادیق ظلم اظهار داشتند: اگر قانون الهی و ارزش‌های انسانی زیرپاگذاشته شود، تفاوتی در محدوده آن نیست؛ به همین دلیل است که خداوند در قرآن مجید تصریح می‌فرماید که اگر انسانی به ناحق کشته شود، گویا تمام انسان‌های عالَم کشته شده‌اند. اگر ظلم و ستم جایگزین عدل و عدالت شود، دیگر نمی‌شود به پرورش حالات معنوی همراه با صلح و آرامش امیدوار بود.