رواج سخنان بی‌پایه واساس با ظاهر دینی در صداوسیما پذیرفتنی نیست/بگذارید اعتقادات حسنه و اصیل دینی مردم و نسل جوان سر جایش باقی بماند

حضرت آیت الله یثربی در خطبه های نماز عید سعید فطر با بیان این‌که فرد یا افرادی که اصل مبانی فکری آنان نسبت به دین، خطاست، موجب انحراف اعتقادی می‌شود، افزودند: این مطالب غلط یا بر اساس نافهمی است یا بدفهمی یا بی‌سوادی یا منافع و خدا نکند چنین باشد که دین مردم برای منافع شخصی به بازی گرفته شود.
فقیه برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه کسی با شادی و نشاط مردم مخالف نیست گفتند: چندی پیش نیز در رسانه ملی، افراد طنازی را با سیمای روحانی به تلویزیون آوردند تا با حرکاتی مثلا طنازانه، مردم سرگرم شوند، در حالی که شان و جایگاه روحانیت و مداح و ذاکر اهل بیت علیهم‌السلام، از این حرکات بری و دارای فاصله است.
حضرت آیت الله یثربی افزودند: حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام در کنار دریای فضیلت‌های الهی و معنوی، انسانی شوخ طبع و خوشرو بودند و یکی از دلایلی که غاصبان خلافت علیه ایشان مطرح کردند این بود که علی اهل شوخی و مزاح است، چنین کسی چگونه تندخو و ناتوان از جمع کردن یار و همراه در کنار خود است؟
ایشان با انتقاد از تضعیف روایات مربوط به مکارم اخلاق رسول الله صلی الله علیه وآله، تصریح کردند: در کتاب شریف کافی حدیث صحیح نقل شده که خداوند متعال رسولان خویش را به مکارم اخلاق مخصوص گرداند.
معظم له با تبیین والاتربودن درجه مکارم اخلاق نسبت به حسن خلق افزودند: حسن خلق یعنی با دیگران خوش برخورد و نرم‌خو باشید و زیبا سخن بگویید اما مکارم اخلاقی که رسول مکرم صلی الله علیه وآله اسوه و نماد آنها هستند یعنی آنکه به کسی که از تو بریده نزدیک شو و به فردی که ظلم و ستمی بر تو روا داشته لطف و شفقت داشته باش.
ایشان با اشاره به انباشته بودن مکتب اسلام از مبانی انسانی و اخلاقی تصریح کردند: امام سجاد علیه‌السلام می فرمایند کسی که بر تو آزار می‌رساند همانند کسی که تو را خوشحال کند بر تو حق دارد.
فقیه برجسته حوزه علمیه قم افزودند: این معنی راستین مکتب اخلاق است و چنین دین و اسلامی اگر عرضه شود جاذبه دارد، نه آنکه مبشران و پیشوایان چنین دینی را گوشت تلخ معرفی کنیم. چنین سخنان خلافی در برابر معرفی صحیح اسلام است و جای تاسف دارد که در سیما آن‌ هم در سحر ماه مبارک رمضان پخش می‌شود.
حضرت آیت الله یثربی در ادامه یادآور شدند: امیرالمومنین علی علیه السلام همان انسانی است که در اوج قدرت پس از آنکه بر فرق ایشان ضربت می زنند خطاب به فرزندان خود تاکید می کنند «من باید مطمئن شوم که همان شیر و غذایی که برای من در نظر می گیرید، به ضارب من نیز اختصاص می دهید» و این یعنی اوج اخلاق و شفقت و مهربانی حتی با دشمن.
معظم له در ادامه این مبحث خطاب به مسئولان و دست اندرکاران محافل دینی و و هیئت های مذهبی کاشان تاکید کردند: توصیه همیشه بنده به شما به ویژه که به محرم نیز نزدیک هستیم آن است که تلاش کنید از خطبا و روحانیون دارای احاطه به مبانی اصیل دین و معارف اهل بیت علیهم‌السلام هستند استفاده کنید و فریب چهره‌های تلویزیونی یا کسانی که اجیر قدرت و ثروت هستند را نخورید.
ایشان همچنبن در خطبه اول نماز عید فطر کاشان با یادآوری فضائل ماه رمضان گفتند: در این ماه درهای بهشت بر روی مومنان باز و درهای جهنم بر آنان بسته و خداوند برای بندگانش در این ماه چنان دریایی از فضیلت و رحمت گسترده که نفس کشیدن و خواب مومنِ روزه دار که رفتاری غیرارادی است را نیز عبادت محسوب می‌کند و برایشان اجر و پاداش محسوب می‌نماید.
فقیه برجسته حوزه علمیه قم در ادامه و در بیان یکی از فصول نهج البلاغه یادآور شدند: امیرالمومنین علیه‌السلام در بخشی از توصیه های خو به مالک می فرمایند، ای مالک بدان که مردمان سرزمین تحت حاکمیت تو یا با تو هم‌دین هستند یا مانند تو انسان و بشر هستند لذا با آنها با رحم و شفقت رفتار نما و اگر خطایی نیز از آنها سر زد آنها را تازیانه نزن و بر آنها نظر سوء نداشته باش و از خطاهای غیرعمدی آنها حذر کن و همانگونه از آنها بگذر که دوست داری خدا از تو و گناهانت بگذرد.