رسول اکرم صلی الله علیه و آله در محافل به اصول فروتنی پایبند بودند و برای نشستن در مجالس، جایگاه خاصی برای خود نمی‌طلبیدند

حضرت آیت الله یثربی مدظله در دویست و هفتاد و ششمین جلسه از سلسله جلسات به سوی معرفت، در ادامه تشریح سیره عملی رسول خاتم صلی الله علیه وآله، برخورد و آداب معاشرت جذاب با مردم را از جمله ویژگی های مهم سیره حضرت برشمردند.

این جلسه که در شامگاه چهارشنبه، ۳ بهمن ۱۳۹۷، مطابق با ۱۶ جمادی الثانی ۱۴۴۰ برگزار شد، استاد برجسته دروس خارج حوزه علمیه قم با تشریح ادامه روایت حضرت سیدالشهدا علیه السلام در مورد سیره عملی رسول خدا صلی الله علیه و آله خاطرنشان کردند: رسول اکرم صلی الله علیه وآله همواره به مقدار لازم و به قدر ضرورت سخن می‌گفتند و از تکرار و زیاده‌گویی پرهیز می‌کردند. سخنان حضرت موجب نفرت و دوری مردم نمی‌شد بلکه همیشه جذاب و مفید برای دنیا و آخرت مردم بود.

استاد معظم ابراز داشتند: رسول خاتم صلی الله علیه وآله در خارج از منزل و هنگام برخورد با مردم، برخورد زیبایی داشتند و نسبت به حال آنان حتی دشمنان‌شان توجه داشتند. ایشان نسبت به جایگاه اجتماعی مردم اهتمام داشتند و نیز به رفتار کریمانه با بزرگان تاکید می‌ورزیدند و شؤون آنان را رعایت می‌کردند و برای هر قومی از میان خود آنان، بزرگانی را به زمامداری می‌گماردند.

آیت الله یثربی عنوان داشتند: از بیماران عیادت و دلجویی می‌کردند و در مجالس از رخدادهای اجتماعی جویا می‌شدند و بی‌واسطه از وقایع مطلع می‌شدند و همواره مردم را به امور خیر تشویق می‌کردند. در محافل به اصول فروتنی پایبند بودند و برای نشستن در مجالس، جایگاه خاصی برای خود نمی‌طلبیدند.

معظم له ادامه دادند: حضرت مانند پدری مهربان دلسوز و سرشار از محبت بودند و به نوعی رفتار می‌کردند که کسی هنگام سخن گفتن با ایشان، دچار اضطراب نشود.

زندگی حضرت در دوران قدرت، تفاوتی با قبل نداشت و خود را به خاطر قدرت، برتر از دیگران نمی‌دیدند و با بزرگواری و بزرگ‌منشی، همگان را به سمت پروردگار دعوت می‌نمودند.