توکل، ثمره و میوه ایمان به خداست

حضرت آیت الله یثربی مدظله در دویست و هشتاد و یکمین جلسه از سلسله جلسات به سوی معرفت، در ادامه تشریح سیره عملی رسول خاتم صلی الله علیه وآله، توکل به پروردگار را ثمره و میوه ایمان قلبی دانستند.

این جلسه که در شامگاه چهارشنبه، ۱۵ اسفند ۱۳۹۷، مطابق با ۲۸ جمادی الثانی ۱۴۴۰ برگزار شد، استاد برجسته دروس خارج حوزه علمیه قم با تشریح ادامه روایتی که شیخ صدوق و دیگر محدثین عالی قدر در مورد هدایای ویژه الهی به رسول خدا صلی الله علیه و آله خاطرنشان کردند: توکل به عنوان نردبان دسترسی به پنج هدیه ویژه الهی به رسول اکرم صلی الله علیه وآله (صبر، رضا، زهد، اخلاص و یقین) به معنی یأس از تمام مخلوقات و واگذاری تمام امور به خداوند متعال که مالک الملوک است، می‌باشد.

آیت الله یثربی ادامه دادند: توکل، ثمره و میوه ایمان به خداست. اگر کسی به درجه‌ای از ایمان رسیده باشد که یقین کند همه امور با اراده خداوند صورت می‌پذیرد و اگر اراده او نباشد، هیچ حادثه‌ای رخ نمی‌دهد، بداند که مخلوقات نمی‌توانند هیچ ضرر و نفعی برسانند، به مقام توکل رسیده است.

استاد معظم ابراز داشتند: درک این مساله که معنای مخلوق بودن، عجز است و این که انسان در برابر اراده‌ی الهی عاجز است، موجب می‌شود تا امور خویش را به او بسپارد و به تقدیرش راضی باشد؛ گرچه تلاش و کوشش در مسیر رضای الهی، نافی توکل نیست.

معظم له حب نفس را عامل اصلی غفلت از یاد الهی برشمردند و عنوان داشتند: اگر انسان وجود خود را مستقل ببیند و در فکر منافع خویش باشد تا به خواسته‌های نفس خود تن دهد، غافل از یاد خداوند و در نتیجه دور از توکل خواهد بود.

ایشان با اشاره به داستان حضرت یوسف علیه السلام ابراز داشتند: توکل در سراسر زندگی، مقام بلندی است که ممکن است برخی از اولیای الهی نیز به آن دست نیافته باشند. در روایات در مورد حضرت یوسف علیه‌السلام به دو مورد اشاره شده که نشان‌گر این موضوع است؛ یکی مورد کمک خواستن از زندانی دیگر برای رها شدن از زندان و دیگری درخواست از پادشاه مصر برای منصب خزانه داری آن سرزمین.