انسان متوکل به خداوند، همواره شادمان و مسرور است / قلب انسان نیز همانند فرارسیدن نوروز و دگرگونی طبیعت، نیازمند تحول و دگرگونی است

حضرت آیت الله یثربی مدظله در دویست و هشتاد و دومین جلسه از سلسله جلسات به سوی معرفت، در ادامه تشریح سیره عملی رسول خاتم صلی الله علیه وآله، به توصیف اوصاف انسان متوکل پرداختند.

این جلسه که در شامگاه چهارشنبه، ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، مطابق با ۶ جمادی الثانی ۱۴۴۰ برگزار شد، استاد برجسته دروس خارج حوزه علمیه قم با تشریح ادامه روایتی که شیخ صدوق و دیگر محدثین عالی قدر در مورد هدایای ویژه الهی به رسول خدا صلی الله علیه و آله خاطرنشان کردند: انسان متوکل به خداوند، همواره شادمان و مسرور است چون با توکل به خدا از مخلوقات بی‌نیاز گشته و به آرامش و اطمینان رسیده است.

او در برابر امتحانات الهی صبر پیشه کرده و می‌داند خداوند روزی‌اش را هرچند با وسائط به دست بندگان می‌رساند.

استاد معظم ابراز داشتند: حضرت ابراهیم علیه‌السلام از نمونه‌های شاخص توکل به خداوند متعال است و در سایه این توکل از امتحانات سخت الهی، سربلند بیرون آمد.

معظم له به مناسبت ایام ماه رجب عنوان داشتند: در دعای ماه رجب، انسان رسیدن به تمام خیرات دنیا و آخرت و دفع تمام شرور را درخواست می‌کند و خداوند مهربان، رحمت واسعه خویش را برای همه بندگان‌اش چه آنان که از او درخواست کنند یا نکنند، می‌گستراند.

سیره حضرات معصومین علیهم‌السلام نیز چنین بود و تخلق ایشان به اخلاق الهی، موجب می‌شد بدون این‌که نیازمندان متوجه شوند به آنان کمک می‌کردند حتی به کسانی که از ایشان درخواستی نمی‌کردند.

آیت الله یثربی به مناسبت فرارسیدن ایام نوروز اظهار داشتند: همان‌گونه که بافرارسیدن نوروز، طبیعت دگرگون شده و شاداب می‌شود، قلب انسان نیز نیازمند تحول و دگرگونی است. هرچه روح انسان لطیف‌تر باشد، غبار و کدورت گناه برای وی بیشتر آشکار می‌شود، لذا باید قلب‌اش را با زدودن غبار گناه، جان تازه بخشد.