آیت الله یثربی : سؤظن و بدگمانی در زمره بزرگترین کمبودها و حفره های اخلاقی – اجتماعی جامعه امروز ماست / بدون آن که برای جلب کمک به سیل زدگان تبلیغات وسیع کنیم، خیرین و مردم سنگ تمام گذاشتند

فقیه برجسته حوزه علمیه قم صبح چهارشنبه در خطبه های نماز باشکوه عید سعید فطر کاشان در مسجد جامع حبیب بن موسی علیهماالسلام در اشاراتی به مشکلات و معضلات امروز جامعه گفتند: بدزبانی، سؤظن، بدگمانی و بی اعتمادی به یکدیگر در زمره بزرگترین کمبودها و حفره های اخلاقی – اجتماعی جامعه امروز کشور ماست.

حضرت آیت الله یثربی با بیان این که جامعه امروز ما از یک خلأ جدی اخلاقی در زمینه های فردی، خانوادگی، اجتماعی در رنج است افزودند: گاهی اوقات تا می‌گوییم مشکلات اخلاقی در جامعه، بعضی سریع می روند سراغ انحرافات جنسی مثلأ جوانان، در حالی که ما در جامعه فوق العاده به مشاکل اخلاقی بالاتر مبتلا هستیم.

ایشان با تأکید بر این که وجود حفره ها و کمبودهای اخلاقی و حسن روابط اجتماعی در جامعه جدی است یادآور شدند: ما الأن در جامعه به مشکل بدزبانی که حتی بین کودکان – بر خلاف نسل های گذشته – به شدت شایع است، مشکلات رفتاری و ذهنی و سؤظن مبتلاییم، چرا همه به هم بدبین شده ییم؟ دو انسان مؤمن از هم پرهیز دارند. چرا چنین شده؟ در حالی که در سوره حجرات آمده است که سؤظن و بدگمانی گناه است.

معظم له با اشاره به رواج ریشه دار اخلاق مداری در نسل های گذشته تصریح کردند: هم نسلان ما خوب به یاد دارند که در قدیم، مجالس روضه خوانی در خانه ها، همیشه با بیان احادیث و روایات و توصیه های اخلاقی آغاز می شد و بعد روحانی یا مداح به ذکر مصیبت می پرداخت،اگر چه اخلاق مداری و معارف اخلاقی شریعت اسلام در دل خانواده ها و مردم آن زمان نهادینه شده بود.

حضرت آیت الله یثربی با ذکر حدیثی از امام عسگری علیه السلام که «در ماه رمضان، نه فقط در بُعد خودداری از خوردن و آشامیدن بلکه ذهن تان را هم روزه بدارید» افزودند: وقتی ذهن از سؤظن تطهیر نشد تبعات آن دامنگیر فرد فرد جامعه و روابط مردم با یکدیگر می شود و ترسی که از این بیماری سؤظن به جامعه سرایت می کند باعث می شود تا آدم ها مرتب و در همه حال به هم شک کنند و شدت یافتن آن منافع جامعه را نیز به چالش می کشد.

خطیب نماز عید سیعد فطر کاشان افزودند: آن که هر روز و در پنح وعده نماز واجب، و در هر رکعت دوبار سوره حمد می خواند و از خدا به عنوان رحمن و رحیم و بخشنده یاد می کند هرگز نباید روحیه مهرورزی، محبت، مدارا و مروت را جایگزین سؤظن و بدزبانی و بدگمانی کند، چرا که غضب خداوند در پی استمرار این سلوک، خیر و رحمت را از جامعه دور خواهد کرد.

ایشان همچنین در تبیین جایگاه محبت و مهرورزی و تعلق خاطر به همنوع که در بین مخلوقات فقط در انسان نهادینه شده، به ماجرای تلخ سیل ماه نخست سال در چند استان کشور اشاره کردند و یادآور شدند: این مصیبتها اگر جانها و روان بسیاری از هموطنان مان را آزرده و اندوهناک کرد اما بذل توجه و کمک و همیاری یی که نه فقط از شهر ما بلکه از سراسر کشور به جانب این مناطق سیل زده روان شد، جای سپاس و شکر و ارج‌گذاری دارد، حال آن که مجموعه ما برای جلب کمک های نیک اندیشانه صرفأ خیرین و مردم جهت سیل زدگان شریف که مجموعأ حدود ۱۰ میلیارد تومان کمک نقدی و غیرنقدی تهیه شد، هیچ تبلیغات و فراخوان وسیع و پر سر و صدایی صورت نداد.

فقیه برجسته حوزه علمیه قم همچنین در بخشی از خطبه اول نماز عید سیعد فطر کاشان، در بیان جایگاه توبه و استغفار و پیامدهای مثبت دوری از گناه یادآو شدند: بازگشت از گناه و توبه حقیقی در مرتبه یی است که خداوند بنده ی تواب را دوست دارد و در قدم اول علاوه بر آن که سیئات و عیوب او را از چشم مردم می پوشاند، دعاهای او را نیز مستجاب می گرداند.

ایشان افزودند: لطف و محبت خداوند در حدی است که بنده خطاکارِ دیروز و پشیمان و تواب امروز، بلافاصله پس از بازگشت از گناه و توبه، محبوب خداوند می شود و دعاهای او نیز به مرتبه استجابت می رسد.