آیت الله یثربی: امروزه بر طلاب و روحانیت تدبر و تأمل در علوم و معارف الهی واجب عینی است و در صورت ترک آن قطعا مرتکب حرام الهی خواهند شد

همچون سنوات گذشته، گردهمایی اساتید، طلاب و فضلای مدرسه فقهی اهل البیت علیهم السلام، وابسته به بیت آیت الله یثربی مدظله در دفتر معظم له برگزار شد.

این جلسه که در روز سه شنبه، ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۸، مصادف با ۱۴ ربیع الاول ۱۴۴۱ برگزار شد، استاد برجسته دروس خارج حوزه علمیه قم به مناسبت ولادت رسول خاتم صلی الله علیه و آله خاطر نشان کردند: انبیای الهی علیهم‌السلام در شرائط و در جوامعی به پیامبری مبعوث شدند که تمدن‌های آن زمان، حداقل‌های مسائل فرهنگی و اخلاقی را دارا بودند؛ اما رسول خاتم صلی الله علیه وآله زمانی مبعوث شدند که مردم سرزمین حجاز از نظر اقتصادی، فرهنگی و اخلاقی در بدترین شرائط ممکن قرار داشتند.

معظم له ادامه دادند: حضرت در شوره‌زار فرهنگ حجاز، توانستند انسان‌های زیادی تربیت کنند که هر کدام نقش بی‌بدیلی در تحقق اهداف الهی و دین مقدس اسلام داشتند. حضرت أمیرالمومنین علیه‌السلام نمونه بارز تربیت شده مکتب رسول خدا صلی الله علیه وآله بودند که همواره خود را به عنوان “عبد” در پیشگاه حضرت معرفی می‌‌کردند.

ایشان افزودند: محصول رسالت حضرت ختمی مرتبت، حضرت أمیرالمومنین علیه السلام می‌باشند که در زیارت نامه‌ای که برای روز مبعث وارد شده آمده است: ” الذی جعلته سیفاً لنبوته و معجزاً لرسالته” نشانه و سنت هزار پیامبر الهی در وجود حضرت أمیرالمومنین علیه السلام نمایان بود که حضرت امام باقر علیه‌السلام در شأن ایشان فرمودند: ” کانت فی علیّ سنه ألف نبی”.

استاد معظم خطاب به طلاب و روحانیت ابراز داشتند: امروزه بر طلاب و روحانیت واجب عینی نه واجب کفایی و یا مستحب، است که به تدبر و تأمل در علوم و معارف الهی بپردازند و در صورت ترک آن قطعا مرتکب حرام الهی خواهند شد.

 طلاب بر اساس آیه نفر که بیان‌گر ضرورت تفقه در تمام اصول و فروع و اساس دین است، با دو سلاح تزکیه نفس و تحصیل علوم اهل بیت علیهم‌السلام خود را تجهیز کرده و سپس با قوت علمی و مقامات معنوی، آموخته‌های خود را به مردم و نسل‌های آینده انتقال دهند.

آیت الله یثربی در مورد ضرورت بیان مطالب علمی توسط طلاب و روحانیت ابراز داشتند: جامعه معاصر، طلاب و ملاهایی را اقتضا می‌کند که سرشار از علوم و معرفت و تخلق به آداب الهی باشند، در غیر این صورت اگر طلبه‌ای بدون فهم درست و کامل از دین به تبلیغ بپردازد، جامعه او را طرد خواهد کرد و جز خسران تباهی برای خود طلبه نتیجه ای نخواهد داد.

معظم له در پایان عنوان داشتند: طلاب و روحانیت نباید مشکلات معیشتی و شرائط سخت اقتصادی را بهانه ای برای مسامحه و کم توجهی به تحصیل علوم و معارف قرار دهند؛ چرا که در طول تاریخ علما و فقهای زیادی، در سایه تحمل شرائط سخت و طاقت‌فرسا توانستند به درجات والای علمی دست پیدا کنند.