گزیده بیانات آیت‌الله یثربی مدظله در دیدار جامعه مبلغین تهران

💠 گزیده بیانات آیت‌الله یثربی مدظله
در دیدار جامعه مبلغین تهران 🔻

● حضرت صدیقه کبری علیهاالسلام در پاسخ به خانمی که سوالات پی در پی از ایشان پرسید و گمان می‌کرد ایشان را به سختی و زحمت انداخته، فرمودند:
وقتی اجر الهی برای پاسخ به هر سؤال به مفدار بیش از فاصله‌ی زمین تا عرش، لؤلؤ است، زحمت و سختی برای من نیست.
حضرت امام رضا علیه‌السلام فرمودند: رحم الله من أحیا أمرنا
این دعا با نسبت تحققّیه است و دعا کننده امام مستجاب الدعوه. از ایشان پرسیدند: امر شما چگونه احیاء می‌شود؟ فرمودند: محاسن کلام ما را برای مردم بازگو کنید که اگر مردم محاسن کلام ما را بدانند، از ما پیروی می‌‌کنند.

● با این دو روایت شریف، جایگاه شما به عنوان مبلغان مذهب، مشخص می‌شود هم به لحاظ پاداش الهی و هم مشمول دعای مستجاب امام معصوم علیه‌السلام بودن؛ منتها این قید را دارد که کلام اهل بیت علیهم‌السلام را برای مردم بگویید نه چیز دیگر. اگر بر این معنا ثبات داشته باشیم؛ از این معنا عبور نکنیم و رضای مخلوق – اعم از صاحبان قدرت یا صاحبان مکنت مال و یا صاحبان مجلس – را بر رضای خالق، مقدم نداریم.

● گمان نمی‌کنم که هیچ روزی مانند امروز، شیعه، اعتقادات و اخلاقیات از همه جهات و جوانب مورد هجمه قرار گرفته باشد. شرایط بد اقتصادی حاکم بر جامعه، زمینه را برای تأثیرگذاری تبلیغات منفی فراهم کرده است.
مبلغان دین باید وظیفه‌ی خود در بیان معارف و لبّ و لباب دین را انجام دهند.
لبّ و لباب دین بر اساس آیات و روایات، مدارا با مردم و دوستی با مردم و برخورد منعطف با خطاها و اشتباهات است.

● انتظار مردم از خطبا و مبلغین این است که در مجالس، مسائل مورد ابتلای دین‌شان را بگویند، آن‌ هم با بیانی درست و منطبق با تعالیم اهل بیت علیهم‌السلام؛ مردم اگر اهل مسائل سیاسی باشند، خودشان می‌دانند چکار کنند.

● پیوند مردم با دستگاه حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام برقرار است؛ اگر در برخی مجالس واعظ دعوت نمی‌کنند یا استقبال از سخنرانی کم است، یکی از دلیل‌اش مخلوط کردن معارف دین با امور دیگر است.
این موجب می‌شود برخی از کسانی که علاقمند به اهل بیت علیهم‌السلام هستند، آرام آرام در دام اهل غلو، کسانی که حریم توحید را می‌شکنند یا کسانی که به اساس فقاهت و مرجعیت جسارت می‌کنند یا کسانی که مروّج تصوف هستند، بیفتند.
این خطر جدی است که باعث می‌شود یک عده رمال دکان‌دار حقه‌باز سوءاستفاده‌گر از این اعتقادات پاکیزه جوان‌های ما بهره ببرند و «منصور حلاج» را که توقیع صحیح قطعی در طعن و لعنش صادر شده، برای مردم، عَلم کنند یا با برجسته کردن کسانی مانند «معروف کرخی و بایزید بسطامی» جوان‌های ما را مع الأسف، به سمت شیخیه و متصوفه بکشانند.

▫️دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲